Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 27 april – 3 maj

Publicerat 27 april 2015 | Av |

Nu kommer en ny spännande vecka hos oss! Stängt på fredag eftersom det är 1 maj, men alla andra dagar händer det något i huset.

MÅNDAG

IPAD FÖR NYBÖRJARE FÖR DIG 55+

Måndagar på plan 2 kl 11–13
Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger. Delta max en omgång under våren. Föranmälan krävs. Vi ses i receptionen kl 10.50!

HÄLSINGEMÅLERI I FORSKARFOKUS

Måndag 27/4 Trappscenen kl 12.30
Akademisk kvart i samarbete med Göteborgs universitet. Föreläsare: Ingalill Nyström, fil.dr., institutionen för kulturvård.

STAD, KAMP OCH DIALOG

Måndag 27/4 Hörsalen kl 18
Teater, performance och samtal med konstnärer, forskare, tjänstemän och aktivister om rätten till staden. Moderator: Majsa Allelin, aktivist och doktorand på Göteborgs universitet.
Deltagare: Nina Jeppsson Jordbro Stadsteater, Performance Linn Hansén och Johannes Samuelsson, Sandra Oliveira é Costa, medredaktör till antologin Medborgardialog – demokrati eller dekoration? (kommer 2015), Hans Abrahamsson, freds- och utvecklingsforskare GU, Catharina Thörn, urbanforskare på GU, aktivister från Staden vi vill ha och Allt åt alla Göteborg.

TISDAG

För barn: Pelle Plutt (9 mån–2 år)

Varje tisdag kl 10.30
Välkommen in i Tellus för att tillsammans med andra sjunga, ramsa och spela med babysångkonsulent Charlotte Ljung. Bokning krävs, dagen innan från kl 9. En biljett per lånekort.

För barn: Vicke Vire (2–8 månader)

Varje tisdag kl 11.30
Kom och sjung, spela och dansa tillsammans med ditt barn! Sångstunden leds av musikpedagog Caroline Hernberger. Bokning krävs, dagen innan från kl 9. En biljett per lånekort.

TEKNIKDROP-IN MED E-BOKSHJÄLP

Tisdagar på plan 1 kl 15–17
Vi visar hur du lånar e-böcker och svarar på dina frågor om e-bokslån, digitala biblioteket, surfplattor och appar.

LÄXHJÄLP FÖR GYMNASIET

Tisdagar plan 2 Lilla Scenen kl 16.30–19
Läxhjälp för dig som går på gymnasiet. Lärarstudenter från Göteborgs universitet hjälper dig med olika ämnen.

LÄSECIRKEL PÅ SPANSKA

Tisdag 28/4 plan 2 kl 17.30
Vi läser och diskuterar spanska romaner och noveller.
Anmälan till Ann 031-368 33 15.

ONSDAG

SENIORNET DATORHANDLEDNING 55+

Onsdagar på plan 1 kl 10–11 och 11–12
Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan.

SLÄKTFORSKNING

Onsdagar plan 2 kl 13–15
Vi visar bibliotekets databaser och hjälper dig att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max 4 gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan.
Ett samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

För barn: Läxhjälp (9-12 år)

Varje onsdag kl 16-18.
Har du någon läxa som är supersvår? Eller vill du bara bli lite bättre på matte? Vi träffas i Verkstan, det är bara att komma!

I samarbete med Röda Korsets Ungdomsförbund.

TORSDAG

DATORHANDLEDNING PÅ LÄTT SVENSKA

Torsdag 30/4 Utbildningsrummet kl 13 – 15
Vi visar hur du skriver i Word och sparar dokument på USB. Anmäl dig på biblioteket, 031-3683400 eller i kalendariet på www.gotlib.goteborg.se. Vi ses i receptionen 12.50.

LÄXHJÄLP FÖR HÖGSTADIET

Torsdagar Kaffebaren på Parkplan kl 16–18
Röda Korsets ungdomsförbund ger läxhjälp till dig i högstadiet.

FREDAG

1 maj Stängt

LÖRDAG

Det var en gång… – Saga på svenska (från 3 år)

Varje lördag kl 15, t o m 16/5

2/5 – sagan framförs av Synneve Hagström

Once upon a time… – Saga på engelska

Lördag 2/5 kl 14

Sagoläsare är Disa Mari Vesterlund.

Ingen bokning, biljett eller åldersgräns.

SÖNDAG

Du skapar boken, med Teaterhuset Mölndal (5-8 år)

Söndag 3/5 i Tellus kl 14

Här är det du i publiken som bestämmer vad som ska hända i berättelsen! Det gestaltas på scenen av två teaterpedagoger från Teaterhuset Mölndal. Ångrar du något är det bara att ropa STOPP! Då kan berättelsen spolas tillbaka. Och är egentligen ett enda slut det bästa, eller ska det kanske istället vara flera olika?

Ingen bokning, men begränsat antal platser.