Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 25-31 januari

Publicerat 25 januari 2016 | Av |

Nu är vi i full gång här på biblioteket igen. Kom på klassikerprat, läxhjälp, fredagshäng och sagolik söndag. Och missa inte att vår nya programtidning för hela våren har kommit också!

MÅNDAG

Ipad för nybörjare 55+

Måndagar plan 2 kl 11–13

Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger eftersom kursen är två måndagar i följd. Delta max en kursomgång under hösten. Föranmälan görs i reception, telefon eller på webben. Vi ses i entrén kl 10.50.

Talboksdrop-in

Måndagar på Specialmedia Plan 1 kl 15–17

Vi visar appen Legimus som används för att läsa talböcker på smarta telefoner eller surfplattor. Är du under 18 år krävs målsmans sällskap för att registreras för egen nedladdning.

Lätt svenska

Språkträffar

Måndagar & Onsdagar Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

Klassikerprat #1

Länder, samlade dikter 1965–1972 av Verner Boström (1896–1982)

Måndag 25/1 plan 1 kl 18

Verner Boström föddes och bodde hela sitt liv i samma hus, vid Haukijärvi sjö, 5 km från byn Lappträsk. Åren 1965–1972 skrev Boström 21 diktsamlingar som han själv lät trycka upp på ett tryckeri för att sedan sälja direkt från sin cykel.

Samtalsledare: Johan Jönson, poet, aktuell med nya diktsamlingen dit. dit. hään.

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

TISDAG

Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Tisdagar plan 1 kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med PressReader och svarar på dina frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

Läxhjälp för gymnasiet och SFI

Tisdagar & Torsdagar start 19/1 Plan 2 kl 16.30–19

Vill du ha läxhjälp, behöver information till en uppsats eller bara lite studiero? Plugga hos oss och få hjälp med olika ämnen.

I samarbete med Göteborgs Universitet.

ONSDAG

Seniornet datorhandledning 55+

Onsdagar start 13/1 plan 1 kl 10–11 och 11–12

Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger per termin. Föranmälan görs i reception, telefon eller på webben.

Släktforskning

Onsdagar start 13/1 Plan 2 kl 13–15

Lär dig om bibliotekets databaser och få hjälp att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max fyra gånger under våren. Föranmälan ska göras i reception, telefon eller på webben.  Avboka din plats om du inte kan delta.

I samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

Lätt svenska

Språkträffar

Måndagar & Onsdagar Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

Open mic

Onsdag 27/1 Hörsalen kl 18–20

Vill du dansa, läsa en dikt, sjunga eller jonglera? Scenen är öppen för dig och dina vänner, utan jury eller uttagningar. Föranmälda har förtur men du är också välkommen att bara dyka upp. Vi har tekniker, PA och mickar – allt annat får du ta med dig! Anmäl dig till: jerker.forsberg@centrum.goteborg.se

Ett samarbete med Fritid Centrum.

TORSDAG

Läxhjälp för gymnasiet och SFI

Tisdagar & Torsdagar start 19/1 Plan 2 kl 16.30–19

I samarbete med Göteborgs Universitet.

FREDAG

Fredagshänget 9–12 år

Fredagar kl 15–16

Gillar du att träffa och hänga med kompisar? Gillar du också att spela spel, pyssla och göra roliga skapandeuppdrag? Kom till barnavdelningens Crafty Corner där vi gör olika roliga saker varje gång. Ingen anmälan, det är bara att komma. Vi ses!

SÖNDAG

För barn: Space 2–3 år

Söndag 31/1 Tellus kl 14
Isadoras mormor kommer och hälsar på. Mormor älskar rymden och det gör Isadora också. I rymden finns mycket plats att leka med rymdraketer och nallar. Av och med Sagofen Isadora. Ingen förbokning, men begränsat antal platser och biljett hämtas i disken på barnavdelningen från kl 13.30.