Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 20 – 26 juli

Publicerat 20 juli 2015 | Av |

Biblioteks-kollo, pyssel på barnavdelning och ungdomsavdelning, hjälp att fylla telefonen eller surfplattan med e-böcker, skriv ditt liv och mycket mer den här veckan! Biblioteket tar inte semester.

Hela sommaren

För barn: Superhjältesommar

På barnavdelningen bygger vi en miniatyrvärld som behöver fyllas med superhjältar! Pyssla och skapa din egen figur och placera in i världen. Passa också på att låna hem en spännande superhjältebok.

För barn: Ge trädet liv

Ett vackert träd ska växa fram på barnavdelningen i sommar, med kala grenar redo att kläs med löv och små skogsdjur. Skapa och pyssla tillsammans med ditt barn och häng upp i trädet.

För unga: Dynamos nya Creative Corner

Välkommen till Dynamos nya Creative Corner! Här kan du teckna, vika origami, pärla smycken, knyta vänskapsband med brodyrgarn och mycket mycket mer.

Hela veckan

För unga: Bibliotekskollo: Serieteckning 13–16 år

Måndag 20/7 – Fredag 24/7 kl 12–16

Vill du teckna en egen serie med professionella serietecknare? Anmäl dig till sommarens seriekurs för dig 13–16 år! Du träffar tre olika serietecknare som berättar om hur de jobbar med sina serier. Du får teckna och färglägga med de bästa pennorna och skapa en helt egen serie från början till slut i just din egen stil. Det finns ett begränsat antal platser och anmälan gäller alla fem dagar.
Inga förkunskaper krävs. Anmälan öppnade kl 09 måndag 1/6.

För barn: Sommarsaga på bokbussen

Tisdagar och Torsdagar (vecka 27–32) kl 13

Sol, bad och böcker – finns det något bättre på sommaren?
Kom och njut av en sagoberättare på Askims badstrand.Regnar det? Ja, då flyttar sagan in i sagorummet Tellus på Stadsbibliotekets barnavdelning.

För alla: Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Tisdagar på nyhetstorget entréplan kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med Pressreader och svarar på frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

För alla: Läsecirkel med lättlästa böcker

Tisdag 16/6, 21/7, 18/8, 15/9 plan 2 kl 17.30

Vi läser och pratar om lättlästa böcker tillsammans. Anmäl dig till AnnaCarin 031-368 33 78.

För seniorer: Bli varse din minnesskatt Skrivkurs

Onsdag 24/6 + 8/7 eller Onsdag 22/7 + 5/8 kl 10–13

I sommar har vi två skrivkurser för seniorer, med två träffar per kurs. Skrivpedagog Berit Werme leder dig i att komma igång med ditt skrivande. Föranmälan krävs. Vi möts i entrén kl 10.

För barn: Sommarsaga på bokbussen

Tisdagar och Torsdagar (vecka 27–32) kl 13

Sol, bad och böcker – finns det något bättre på sommaren?