Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 13-19 juli

Publicerat 13 juli 2015 | Av |

På biblioteket har vi flera sommarlovsaktiviteter i veckan. Är du nyfiken på animation och film? Då kan du komma och lyssna på animations-, spel- och seriefantasten Gustav Magnarsson. Bibliotekskollot Animation för 13-16 åringar drar igång på måndag. Teknikdrop-in med e-bokshjälp och sommarsaga på bokbussen är annat som erbjuds, och som vanligt är allt gratis!

Hela sommaren

Superhjältesommar

På barnavdelningen bygger vi en miniatyrvärld som behöver fyllas med superhjältar! Pyssla och skapa din egen figur och placera in i världen. Passa också på att låna hem en spännande superhjältebok.

Ge trädet liv

Ett vackert träd ska växa fram på barnavdelningen i sommar, med kala grenar redo att kläs med löv och små skogsdjur. Skapa och pyssla tillsammans med ditt barn och häng upp i trädet.

Måndag

För unga: Nyfiken på animation och film?

Dynamo Game kl 12-14

Vill du veta mer om animationens historia och ta del av spännande och roliga exempel på vad animation kan vara? Kom och lyssna på animations-, spel- och seriefantasten Gustav Magnarsson som ger en inspirerande föreläsning om animation. Ingen anmälan behövs.

Dynamo kl 12–16

Vill du göra en egen kortfilm med stop-motionteknik? Anmäl dig till sommarens animationskurs för dig 13–16 år! På kollots första dag får du lyssna på en inspirerande föreläsning om animation. Sedan arbetar ni två och två med ett stop-motionfilmprojekt under fem sommardagar på biblioteket. Begränsat antal platser och anmälan gäller alla fem dagar. Inga förkunskaper krävs. Anmälan öppnar kl 09 måndag 1/6.

Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Nyhetstorget entréplan kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med Pressreader och svarar på frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

Dynamo kl 12–16

För barn: Sommarsaga på bokbussen

Tisdagar (vecka 27–32) kl 13

Sol, bad och böcker – finns det något bättre på sommaren?
Kom och njut av en sagoberättare på Askims badstrand.Regnar det? Ja, då flyttar sagan in i sagorummet Tellus på Stadsbibliotekets barnavdelning.

För barn: Sommarsaga på bokbussen

Torsdagar (vecka 27–32) kl 13

Sol, bad och böcker – finns det något bättre på sommaren?