Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 11 – 17 maj

Publicerat 11 maj 2015 | Av |

Här ser du dag för dag vad som händer på biblioteket. Kaja, Olivia Bergdahl och Jo Salmson. Lyssna på Stellan Vinthagen tala om ickevåld, ta sista chansen för terminen att låta ett barn vara med på Pelle Plutt eller Vicke Vire, och hedra sen Tranströmers minne i ett arrangemang med föreläsning, diktläsning och musik. Eller gör något av allt det andra vi erbjuder! Glöm bara inte att vi har stängt på torsdagen.

MÅNDAG

IPAD FÖR NYBÖRJARE FÖR DIG 55+

Måndagar Plan 2 kl 11-13
Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger. Delta max en omgång under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan. Vi ses i receptionen kl 10.50!

FYSISK AKTIVITET ♥ SKOLRESULTAT

Måndag 11/5 Trappscenen kl 12.30
Mer fysisk aktivitet på schemat gav förbättrade skolresultat. Akademisk kvart i samarbete med Göteborgs universitet. Föreläsare: Lina Bunketorp-Käll, forskare, Centre for Brain Repair and Rehabilitation vid Sahlgrenska Akademien.

KAJA + OLIVIA BERGDAHL = TRE TRAPPOR UPP

Måndag 11/5 Trappscenen kl 19
En konsert med en unik kombination av ord och musik där kammarfolktrion Kajas egenartade kompositioner möter Olivia Bergdahls specialskrivna poesi.
På tredje albumet Tre Trappor Upp som släpptes 2013, har musiken fått färgas av ytterligare influenser från amerikansk folkmusik, akustisk klubbmusik och indisk raga.

TISDAG

LÄSECIRKEL PÅ FRANSKA

Tisdag 12/5 Plan 2 kl 17.30
Vi läser och diskuterar franska romaner och noveller. Anmälan till Eva 031-368 34 24.

FÖR BARN: PELLE PLUTT (9 mån-2 år)

Varje tisdag kl 10.30, till och med 19/5
Välkommen in i Tellus för att tillsammans med andra sjunga, ramsa och spela! Sångstunden leds av babysångkonsulent Charlotte Ljung. Bokning krävs, dagen innan från kl 09:00. En biljett per bibliotekskort.

FÖR BARN: VICKE VIRE (2-8 månader)

Varje tisdag kl 11.30, till och med 19/5
Kom och sjung, spela o dansa tillsammans med ditt barn! Sångstunden leds av musikpedagog Caroline Hernberger. Bokning krävs, dagen innan från kl 09:00. En biljett per bibliotekskort.

STELLAN VINTHAGEN

Tisdag 12/5 Hörsalen kl 18.30
Stellan Vinthagen är världens förste professor i ickevåld och civilt motstånd och verksam vid University of Massachusetts Amherst. Han forskar om hur man genom fredligt motstånd kan uppnå social förändring och har själv en bakgrund som aktivist i bland annat plogbillsrörelsen. Samarr: Fredsam Göteborg.

TEKNIKDROP-IN MED E-BOKSHJÄLP

Tisdagar på plan 1 kl 15-17
Vi visar hur du lånar e-böcker och svarar på dina frågor om e-bokslån, digitala biblioteket, surfplattor och appar.

LÄXHJÄLP FÖR GYMNASIET

Tisdagar Plan 2 kl 16.30-19
Läxhjälp för dig som går på gymnasiet. Lärarstudenter från Göteborgs universitet hjälper dig med olika ämnen.

ONSDAG

SENIORNET DATORHANDLEDNING 55+

Onsdagar på plan 1 kl 10-11 och 11-12
Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan.

SLÄKTFORSKNING

Onsdagar Plan 2 kl 13-15
Vi visar bibliotekets databaser och hjälper dig att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max 4 gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan. Ett samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

TORSDAG

Stängt

FREDAG

Öppet som vanligt.

LÖRDAG

SAGOSTUNDER

Det var en gång … Saga på svenska (från 3 år)

16/5 – sagan framförs av Karolina Thyne

Ingen bokning, men biljett hämtas i disken från kl 14:30.

SÖNDAG

RIP TOMAS TRANSTRÖMER (1931–2015)

Söndag 17/5 Trappscenen kl 14
Eva Lilja, professor eremitus, föreläser kring Tranströmers diktning.

Författaren UKON (Ulf Karl Olov Nilsson) läser Tranströmer.

Gitarristen, kompositören och sångaren Ola Sandström uppträder tillsammans med Petter Eriksson på kontrabas. I tio års tid har Sandström tonsatt dikter av Tranströmer, vilket resulterat i skivan Eldklotter.

FÖR BARN: Författarbesök – Jo Salmson (7-12 år)

Söndag 17/5 i Tellus kl 14
Drakriddare, Almandrarnas återkomst, Häxfolket och Maros resa – Varför inte inspireras av lite spänning innan sommaren kickar i gång? Självaste Jo Salmson kommer hit och berättar om sina fantasyvärldar och om hur det är att vara författare. Ingen anmälan, men begränsat antal platser.