Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 11-17 januari 2016

Publicerat 11 januari 2016 | Av |

Nu börjar terminen komma igång! Här kan du se allt som händer i veckan.

MÅNDAG

Talboksdrop-in

Måndagar start 11/1 Specialmedia Plan 1 kl 15–17

Vi visar appen Legimus som används för att läsa talböcker på smarta telefoner eller surfplattor. Är du under 18 år krävs målsmans sällskap för att registreras för egen nedladdning.

Lätt svenska

Språkträffar

Måndagar & Onsdagar start 11/1 Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

TISDAG

Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Tisdagar plan 1 kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med PressReader och svarar på dina frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

Lättläst bokcirkel

Tisdag 12/1 plan 2 kl 17.30

Vi pratar om boken ”Kafé Två systrar” av Martin Palmqvist. Låna och läs boken innan träffen. Den finns att hämta i disken på plan 2. Anmäl dig till annacarin.elf@kultur.goteborg.se

ONSDAG

Seniornet datorhandledning 55+

Onsdagar start 13/1 plan 1 kl 10–11 och 11–12

Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger per termin. Föranmälan görs i reception, telefon eller på webben.

Spelkultur för alla – INSTÄLLT

Onsdag 13/1 Dynamo kl 18–21

Vi börjar kvällarna med att se på dokumentärer och testar nytänkande spel. Sen diskuterar vi spelen och hur dataspelskulturen kan bli en kultur som inkluderar människor av alla kön, sexualiteter och identiteter. Spelvetaren Kjell Håftén och konstnären Siri Landgren leder kvällarna med ett nytt tema varje tillfälle.

I samarbete med Wang electronics.

Släktforskning

Onsdagar start 13/1 Plan 2 kl 13–15

Lär dig om bibliotekets databaser och få hjälp att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max fyra gånger under våren. Föranmälan ska göras i reception, telefon eller på webben.  Avboka din plats om du inte kan delta.

I samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

Lätt svenska

Språkträffar

Måndagar & Onsdagar start 11/1 Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

SÖNDAG

Läsecirkel på finska

Söndag 17/1 kl 15 (vi ses i entrén kl 14.45)

Vi läser och diskuterar finska romaner och noveller.

Ingen föranmälan. Ansvarig bibliotekarie nås på 031-368 31 98.