Arrangemang
Nya trappan i Stadsbiblioteket! Foto: Lisa Nylén

Stadsbiblioteket Göteborg – sista byggfasen inledd!

Publicerat 23 december 2013 | Av |

Nu går det undan! Det allra sista spikas, slipas, muras och monteras i huset under de kommande veckorna. Om en dryg månad ska bygget vara klart. Följ med in!

bygget_lisa_nr2

Vår rundvandring börjar på entréplanet, där vi kan se en glimt av hur den nya glasfasaden samspelar med det gamla teglet, och de vackra kopparskimrande dörrarna därimellan. På bilden längst till höger monteras det sista i taket i caféet – det blir en rejäl takhöjd att ta sitt kaffe under.

sorteringsrum
Decembermörket kryper in i huset men här i receptionsdelen lyser en stor glaskub upp rummet. Kuben kommer att rymma Stadsbibliotekets kära ”Dunderklump”, den automatiska boksorteringsmaskinen, som i två år fått stå i källaren på bygget i väntan på att biblioteket ska öppna igen.

gas

Två våningar ned finns ett enkelt men mycket viktigt rum, här står alla kvävgasflaskor till husets sprinklersystem. Börjar det brinna sprutas en dimma av kvävgas ut – den släcker elden och skadar varken människor eller böcker.

inkläddtrappa

Vår rundvandring fortsätter upp till översta våningen och vi stannar till här där det gamla och nya huset möts. Mötet mellan tillbyggnadens mossgröna träpanel och den gamla tegelfasaden är en fascinerande syn. Vi kan också se tillbyggnadens nya trappor har nu klätts in i trä och är klara, men trappstegen skyddas fram tills öppningen av täckpapp.

tegelmurare

Längst upp i huset möts vi av dunkla figurer på andra sidan glasväggen. Det är murarna som bygger upp fasaden tegelpelarna på plats i skymningen. Vi lämnar det nya Stadsbiblioteket för den här gången, och längtar tills öppningen den 23 april.