Arrangemang

Bild: Wang electronics

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla: ”Riktiga” gamers och ”riktiga” spel

Publicerat 30 mars 2015 | Av |

Visste du att 45% av alla gamers är kvinnor? Nej, förresten: 21%. Nej, 42%. Nej, 7%. Nej, 53%!

Statistik från en rad undersökningar ger en splittrad bild av vilka som egentligen spelar dataspel. Den som gräver lite djupare upptäcker snart att detta kanske mest av allt beror på hur vi definierar termen “gamer”. Syftar begreppet helt enkelt på en person som (ibland eller ofta) spelar elektroniska spel? Eller följer det med en subkulturell identitet på köpet? Måste du bälga energidryck och vända på dygnet för att kallas gamer?

En stor spänning har byggts upp i samtalet kring de tänkta motpolerna “casual gaming” och “hardcore gaming”. Medan casual-spelande förknippas med låg svårighetsgrad och svalt engagemang från spelaren, bygger många hardcore-spelare sin identitet på oräkneliga timmar lagda på att bemästra tekniskt svåra spel, gärna i onlinemiljö. Casual-spel som Angry Birds och Candy Crush Saga framställs som “inte riktiga dataspel”, i motsats till (ofta våldsförhärligande) titlar som Medal of Honor och Grand Theft Auto.

I denna episod av Spelkultur för alla vill vi titta närmare på vilka som anses vara de “riktiga” dataspelarna och vilka spel som är de “riktiga” spelen. Är den som spelar Farmville 20 timmar i veckan mindre gamer än den som då och då lägger en halvtimme på att skjuta ner fiendesoldater i Call of Duty? I vilken utsträckning spelar könsroller och våra idéer om maskulinitet och femininitet in i denna konflikt? Vi frågar oss också vilka effekter detta etiketterande får på spel-communityt i stort. Hur bemöts vi av andra dataspelare? Vilka typer av spelande syns, hyllas, tillåts att ta plats?

Med hjälp av smarta, granskande videor från Youtube vill vi röra om i gamergrytan och ge nya perspektiv på hur vi ser på dataspelande och vilka som ägnar sig åt det. Vi klurar på hur Nintendo egentligen tänkte när de i en reklamkampanj lät unga kvinnor stolt proklamera: “I’m not a gamer.” Vi provar också spel som exemplifierar eller utmanar de befintliga spelarkategorierna – vem är du när du spelar Tetris, Minecraft eller I wanna be the guy?