Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla: Maskulinitetens fängelse

Publicerat 30 augusti 2015 | Av |

Att dataspel är fulla av män är ingen nyhet. Bland såväl hjältar och skurkar som mindre sidokaraktärer är mansdominansen stor. Men *vilka* är dessa män? Vilka egenskaper lyfts fram, vilken maskulinitet skildras? Vilka män, killar, pojkar, gubbar, farbröder syns inte i spelen? Med detta viktiga ämne inleds höstens säsong av Spelkultur för alla.

Den världsbild som de stora spelföretagen målar upp kan lätt få oss att tro att så gott som alla män antingen är patriotiska actionhjältar eller råbarkade brottslingar. Men självklart är inte alla män likadana. Det ryms ju bland män en lika stor variation av uttryck och sätt att vara som inom vilken grupp som helst.

Så, ni som är män – vad är det som spelkulturen förvägrar er? Vilka roller tillskrivs ni mot er vilja? Vilka andra sätt att vara man skulle kunna vara möjliga? Tillsammans med er vill vi analysera, klura, diskutera och planera en bättre framtid, där män tillåts vara inte bara män, utan människor.

Torsdagen den 3 september kl 18 körs höstens första Spelkultur för alla igång! Vi testar spel som Bromancing Saga – en humoristisk parodi på hypermaskulina gamer-stereotyper – och Brothers, där två unga bröder måste samarbeta på klipska sätt för att hjälpa sin sjuka far. Efter en presentation där våra värdar och samtalsledare är Kjell Håftén och Siri Landgren ger nya perspektiv på maskulinitet och vad den kan vara, avslutar vi som vanligt med en gemensam diskussion. Och som grädde på moset spelar vi Male Protagonist Bingo!