Arrangemang

Upphov: Kjell Håftén

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla #12

Publicerat 7 februari 2016 | Av |

Varför tycker vi om att titta på när andra spelar? Under de senaste åren har baksätesspelande vuxit sig till en självklar del av många människors vardag.

För ett tiotal år sedan skedde detta mest i hemsoffan eller på arkadhallar och av ett begränsat antal åskådare. Nuförtiden har vi med teknikens hjälp möjlighet att live-sända eller spela in hemma och minuter senare kabla ut det till miljontals människor. I allt större utsträckning har vi börjat titta på när andra spelar istället för att spela själva. Eller har speltittandet kanske börjat locka folk som tidigare inte spelat särskilt mycket?

Anledningarna till baksätesspelande kan vara många. Det kan handla om att man saknar tid att spela eller att man inte har möjlighet att skaffa just den specifika hårdvara som krävs för ett spel som man är intresserad av. Då kan man istället göra andra saker samtidigt som man tittar eftersom det inte kräver samma uppmärksamhet som att spela själv. Let’s Play-videor har i många fall ersatt de walkthrough-guider som var vanliga före Youtubes uppgång. Har du fastnat i ett jättesvårt pussel eller behöver du tips på strategier för att vinna över en svår medspelare?

Hur är det då egentligen med mångfalden i streaming- och Let’s Play-sammanhang? Som med många delar av den onlinebaserade spelkulturen så är det väldigt mansdominerat. Men det finns de bland icke-männen som sluter sig samman eller spelar på egen hand och dessa kommer vi lyfta fram extra mycket under vårt tolfte avsnitt av Spelkultur för alla. Vi kommer även att spela spel som vuxit fram samtidigt som streaming-kulturen. Och som vanligt blir det en avslutande diskussion där alla deltagare bjuds in att bidra med sina kunskaper och åsikter om ämnet.