Arrangemang
Bild: Wang electronics

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla – del 3

Publicerat 28 februari 2015 | Av |

Episode 3: Representation matters!

I tidigare upplagor av Spelkultur för alla har vi diskuterat vikten av representation i de spel vi spelar. Hur kan vi ha en vettig spelkultur om inte spelen själva reflekterar den mångfald spelare och spelskapare som finns världen över? Vi har bland annat pratat om problemen med den uppsjö av berättelser där starka män räddar hjälplösa kvinnor.

Men det är inte bara att de flesta huvudrollskaraktärer i spel är unga heterosexuella män, de är även i övervägande majoritet vita. Under detta tredje avsnitt av Spelkultur för alla lyfter vi frågan om rasistiska stereotyper i spel med hjälp av klipp från Jamin Warrens PBS Gameshow – en youtubeserie som diskuterar den digitala spelkulturens många aspekter.

Dessutom tittar vi närmare på spel som lyckas bättre med att visa karaktärer av olika etniciteter. Vi kommer bland annat spela Never Alone och Papo y Yo, som innehåller icke-vita huvudkaraktärer och som berättar intressanta historier från Alaska och Brasilien.

En torsdagskväll för alla som tycker att dataspel ska kunna vara till för alla!