E-böcker

Social e-boksläsning med Readmill

Publicerat 31 oktober 2013 | Av |

Tycker du om att få boktips av andra? Är du nyfiken på vad andra tycker om böcker och gillar att diskutera den bok du läser? Då kan e-boksappen Readmill passa dig!

Readmill är en app för att  läsa e-böcker. I Iphone/Ipad-versionen av appen går det utmärkt att läsa bibliotekets e-böcker. För Android saknas stödet att kunna låna tidsbegränsade böcker, så du kan inte låna bibliotekets e-böcker till Androidversionen.

Readmill fungerar precis som en vanlig e-boksapp. Du kan ändra storleken på texten, dämpa ljuset på skärmen och göra markeringar i texten. Det speciella med Readmill är att du kan dela vad du läser med andra och följa vad dina vänner läser.

Social läsning

Readmill är inte bara en app att läsa e-böcker i, utan det är även ett socialt nätverk. Du följa vänner och se vad de läser, vad de har markerat och antecknat om texterna. Du kan kommentera vad dina vänner har skrivit och på så sätt kan ni ha samtal kring läsning i appen. Du kan dela vad du läser och vad du kommenterar i andra sociala medier, som Facebook och Twitter. Du kan för varje bok du laddar in i appen välja om du vill att andra ska kunna se att du läser just denna bok.

I appen finns fria e-böcker som du kan ladda hem gratis. Du kan se vilka som läser den fria e-boken just nu och kan läsa andra Readmillanvändares omdömen om boken. Du kan även se vad andra har markerat och kommenterat i boken som du laddat hem.

Använd Readmill för Iphone/Ipad:

Installera appen:

Ladda hem appen Readmill
Välj att antingen logga in i appen med ditt Facebook-konto, eller välj att logga in med din e-postadress. Om du loggar in med din e-postadress så väljer du även ett lösenord.

Låna e-bok:

Gå till www.gotlib.goteborg.se i din webbläsare, eller direkt till http://bit.ly/lanaebocker
Sök fram boken du vill låna

Om du vill låna e-bok (28 dagars lån)

Välj Låna som e-bok
Ange Epub som format
Låna boken med ditt bibliotekskortsnummer och pinkod
Hämta hem boken till din Ipad/Iphone genom att välja Klicka här
Öppna boken i Readmill.

Om du vill låna fri e-bok

Fria e-böcker är böcker där upphovsrätten har gått ut. Du får behålla böckerna när du har laddat hem dem.
Välj Fritt att ladda ner
Välj fil att ladda hem
Öppna boken i Readmill.

Använd Readmill för Android:

Appen finns även för Android, men då saknas möjligheten att öppna de e-böcker du lånar från biblioteket i appen. Appen saknar stöd för tidsbegränsade filer. De fria e-böckerna går däremot bra att ladda hem och öppna i appen. Självklart kan du även läsa köpta e-böcker i Android-appen.

Låna fri e-bok

Sök fram boken du vill låna