Arrangemang

Detalj ur omslaget till "Varelserna". Berghs förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Skräck och zombies med Magnus Nordin och Jonas Wolcher

Publicerat 24 mars 2017 | Av |

Zombiekväll på biblioteket!

Magnus Nordin är en av Sveriges mest lästa och populära ungdomsförfattare. Han har under de senaste 15 åren skrivit ett tjugotal thrillers, urban fantasy och rysare. 2016 kom bland annat den ruskiga spökhistorien Hemsökta, de lättlästa titlarna Offerträdet och Jordkällaren samt den fint illustrerade samlingsvolymen Varelserna om Emma och Elias som försöker överleva den zombieinvasion som härjar på Gotland.

I Magnus Nordins böcker möte vi en värld vi känner igen, med skola, kompisar och vardag men också det andra, det fantastiska, det rysliga och det spännande. Magnus Nordin skriver med lätthet om spöken, varulvar och zombies men minst lika övertygande är människorna vars liv vi följer i böckerna. Människor som i grund och botten är som vilka människor som helst men som ställs inför det ingen trodde vara möjligt. Eller vill uppleva. Till stadsbiblioteket kommer Magnus Nordin för att berätta om idéerna, inspirationen, och vad han egentligen tycker om zombier och mer om böckerna.

Kvällen bjuder även på workshop med filmregissören Jonas Wolcher där du får lär dig göra skräckfilmseffekter och zombiesminkning. Jonas berättar om sitt arbete som regissör och inspirera till hur man kan göra filmer på ett enkelt sätt och med en liten budget. Du får sedan testa att göra egen skräckfilmssminkning och effekter. Jonas har regisserat en rad filmer bland annat zombiefilmen Die zombijäger som utspelar sig i Göteborg.