Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg

Shailja Patel. Foto: Wambui Mwangi

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Shailja Patel i samtal med Johannes Anyuru

Publicerat 9 juli 2013 | Av |

Onsdagen den 5 december kl 18.00
Världskulturmuseet, scenen
Fri entré.

Shailja Patel, prisbelönt poet, dramatiker och spoken word-artist som turnerat jorden runt med det egna verket Migritude. Verket framförs muntligt men baserar sig på hennes bok Migritude I: When saris speak, som under hösten är aktuell på svenska. Med hjälp av de saridräkter hon ärvt av sin mamma och som används som bröllopsklädsel i hennes släkt, vecklar Shailja Patel upp dolda berättelser om kvinnors liv i historien om de stora imperierna, från Indien till Västafrika. I sin poesi och i dramatiseringen av enskilda människors erfarenhet av migration kommer hon åt något väsentligt i omfattande frågor kopplade till globaliseringen. Shailja Patel är kenyanska med rötter i Indien, idag bosatt i Los Angeles, USA.

Samtalspartner är Johannes Anyuru, poet och författare som är aktuell med En storm kom från paradiset. En roman om hans pappa, en människa vars liv förändrades när han inte längre kunde bo kvar i hemlandet Uganda efter att Idi Amin tagit makten. Johannes Anyuru bor i Göteborg.

I samarbete med Celanders förlag och Clandestino Institutet.