Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Samtal om musik: John Coltrane

Publicerat 7 februari 2016 | Av |

Missade du senaste tillfället om John Coltrane i vår serie ”Samtal om musik”? I så fall kan du läsa lite om honom här och ladda inför nästa tillfälle som handlar om ljudkonstnären Åke Hodell!

Om man ser på tenor- och sopransaxofonisten John Coltranes omfattande diskografi och läser in sig på vad han åstadkom musikaliskt så är den logiska slutledningen att Coltrane måste varit aktiv under en väldigt lång period. Men faktum är att Coltranes karriär som etablerad Jazzmusiker bara sträcker sig mellan 1955 och 1967, tolv år. Att på så kort tid påverka jazzen fundamentalt känns därför extra imponerande.

Som så många andra kreativa storheter var John Coltrane ständigt på jakt efter att utforska nya sidor av sitt konstnärskap. En vilja till utveckling som kombinerad med en oerhörd musikalisk talang lade grunden för hur vi idag tänker på modern jazz. Efter 1950-talets mitt, när han var bandmedlem i trumpetaren Miles Davis och pianisten Thelonius Monks grupper, väljer han 1960 att gå sin egen väg och skapar en av jazzhistoriens mest klassiska grupper med Elvin Jones på trummor, McCoy Tyner på piano och Jimmy Garrison på kontrabas. Med hjälp av dessa medmusiker driver Coltrane jazzmusiken till nya områden och släpper ett antal banbrytande album.

Den sista tiden influeras Coltrane starkt av frijazzen och experimenterar med nya musiker och gruppsammansättningar. Samtidigt tar han intryck av de sociala orättvisorna som är påtagliga överallt i USA. Han sympatiserar starkt med medborgarrättsrörelsen och menar att musik:

can create the initial just, the thought patterns, that can create the changes, you see, in the thinking of the people.

1967 dör Coltrane endast 40 år gammal och får något av en martyrstatus inom jazzkretsar. Bland annat finns det en kyrka upprättad i San Fransisco där John Coltrane tilldelats helgonstatus.

Coltranes saxofonspel kännetecknas av ett kraftfullt och energiskt spel kombinerat med en teknisk briljans. Under sin livstid delade han kritikerkåren i två läger. Av några kritiker beskrevs hans musik som anti-jazz för att han bland annat spelade alldeles för långa solon, av andra beskrevs han som ett geni. Idag är nog de allra flesta jazzkritiker överens om Coltranes storhet och betydelse för genren.

Böcker

På Göteborgs stadsbibliotek har vi följande böcker som man kan läsa om Coltrane:

Coltrane on Coltrane : the John Coltrane interviews – edited by Chris DeVito

The house that Trane built : the story of Impulse Records – Ashley Kahn

Coltrane : the story of a sound – Ben Ratliff

A love supreme : the creation of John Coltrane’s classic album – Ashley Kahn

Skivor

Skivor jag skulle vilja rekommendera:

Blue Train Gavs ut 1957 och är en av de tidigaste skivorna där Coltrane är bandledare. Skivan är släppt på det legendariska bolaget Blue Note. Egna kompositioner med influenser från tiden i Miles och Monks band.

Duke Ellington och John Coltrane En skiva som är inspelad 1962 på Impulse Records där Coltrane spelar tillsammans med legenden och storbandsledaren Duke Ellington. Ett möte mellan två giganter som sannerligen faller väl ut. Lyssna gärna på det lysande öppningsspåret: In a sentimental mood.

A love supreme Ikonisk platta från 1964 som av många anses vara höjdpunkten för Coltranes legendariska kvartett. Musiken presenteras som en svit i fyra delar och är en hyllning till Gud.

Interstellar space Sista inspelningen med Coltrane som släpptes postumt. En duoinspelning med slagverkaren Rashied Ali som jag tycker är plågsamt vacker.

Nästa Samtal om musik

Åke Hodell

DJ-fenomenet och radiorösten Elena ”Jazz är farligt” Wolay brinner för musik i marginalen. Lyssna till hennes presentation av ljudkonstnären Åke Hodell och hans verk. Var går gränsen för musik? Och på vilka grunder kan man skapa musik? Missa inte detta unika tillfälle att lyssna på Hodells ljudkonst och diskutera musik med en av Göteborgs stora musikprofiler.

Anmäl dig till: niklas.persson@kultur.goteborg.se