Arrangemang
Logotyp för Stadsbiblioteket Global.

Hela världen flyttar in på Göteborgs stadsmuseum.

Publicerat 26 april 2012 | Av |

Stadsbiblioteket Global är ett samarbete mellan Stadsbiblioteket Göteborg och Göteborgs stadsmuseum. Det är ett nytt litet bibliotek som vill öppna dörrar till världens litteratur för både vuxna och barn samt vara en arena för frågor kopplade till Europa och EU.

Stadsbiblioteket Global på Göteborgs stadsmuseum invigs den 5 maj kl 13 med musik, dans och sagostunder på olika språk.

För fullständigt program besök: www.stadsbiblioteket.nu/global-invigs

På biblioteket Global hittar du böcker för barn, unga och vuxna, samt tidningar och tidskrifter. Allt på 30 olika språk. Böcker på språk som inte finns representerade på biblioteket kan besökarna få hjälp att beställa och hämta på Stadsbiblioteket Global. I biblioteket finns en plats för barnen, där de kan läsa böcker, spela spel och delta i sagostunder på olika språk. För den nyfikna finns det lexikon, databaser på olika språk, språkträffar, samt läroböcker och språkkurser i svenska för nybörjare.

– Till en början letade vi bara efter en bra lokal och att den i sig skulle tillföra så mycket hade vi inte vågat hoppas på. Samarbetet med Stadsmuseet är enormt spännande och från hösten kommer vi att ha arrangemang som vänder sig till alla, nya och gamla göteborgare. Här ska man, oavsett bakgrund, möta varandra, litteraturen och staden, lovar Else-Gun Blomqvist, enhetschef för Stadsbiblioteket Global.

Europa Direkt Göteborgsregionen ingår också i Stadsbiblioteket Global. Europa Direkt är en del av EU-kommissionens informationsnätverk med 17 kontor i Sverige och ca 500 kontor i Europa. Nätverkets uppgift är att sprida information om EU, svara på frågor och främja den lokala och regionala debatten om EU. Europa Direkt arrangerar kontinuerligt samhällsprogram med EU-fokus.

Två trappor upp finns en mindre biblioteksavdelning med lokalt fokus. Där kan du förkovra dig i Göteborgiana, släktforska och använda dig av Göteborgs stadsmuseums skatt av arkivbilder och annat material om Göteborg.

Stadsbibliotekets om- och tillbyggnad innebär att biblioteket på Götaplatsen är stängt under två år. Enligt den preliminära tidplanen öppnar Stadsbiblioteket igen första kvartalet 2014. Målet är att alla böcker och annan media under tiden ska finnas på stadsdelsbiblioteken, på bokbussarna och på några tillfälliga filialer som drivs av Kulturförvaltningen. Stadsbiblioteket Global på Göteborgs stadsmuseum är den tredje filialen som öppnas.

För mer information kontakta:

Else-Gun Blomqvist (enhetschef för Stadsbiblioteket Global)
Tel: 031-368 33 64 E-post: else-gun.blomqvist@kultur.goteborg.se

Christina Persson (bibliotekschef för Stadsbiblioteket)
Tel: 031-368 33 47 E-post: christina.persson@kultur.goteborg.se

Cornelia Lönnroth (museichef för Göteborgs stadsmuseum)
Tel: 031-368 36 09 E-post: cornelia.lonnroth@kultur.goteborg.se

Medieansvarig Stadsbiblioteket Göteborg: Rebecca Hansson
Mobil: 031- 368 31 90 E-post: rebecca.hansson@kultur.goteborg.se

Medieansvarig Göteborgs stadsmuseum: Jenny Johansson
Tel 031-368 36 43 E-post: jenny.johansson@kultur.goteborg.se
Logotyp för Stadsbiblioteket Global.

Stadsbiblioteket Göteborg
www.goteborg.se/bibliotek