Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Boken om Pippi Långstrump". Rabén & Sjögren förlag.

Pippi har kalas med Mumin och lilla spöket Laban!

Publicerat 20 augusti 2015 | Av |

Pippi Långstrump fyller 70 år och firar tillsammans med jämngamla Mumin och 50-åringen Lilla spöket Laban! Plupp, 60 år, och junioren Castor med blott 20 år på nacken kanske också hänger med på kalaset!

På många håll i Sverige uppmärksammas att flera av våra mest älskade bilderboksfigurer firar jämnt i år. Här på Stadsbiblioteket kommer vi att under vecka 46 fira dem allihop med buller och bång. Håll utkik på bibliotekets kalendarium eller på bloggen efter detta!

Vi tjuvstartar här på bloggen med att tipsa om att Boken om Pippi Långstrump, nu kommit ut i en reviderad upplaga med restaurerade färgbilder av Ingrid Vang Nyman. Tre Pippi-äventyr i en bok – kan det bli bättre? Pippi Långstrump och hennes kavata och provocerande framtoning har diskuterats en hel del genom åren. Är hon verkligen en förebild för den uppväxande generationen? Och hur var Astrid Lindgrens egen syn på den figur hon skapade som en födelsedagspresent till sin dotter 1945?

Själv har hon sagt så här om sina intentioner kring Pippi: – ”Utöver att roa mina späda läsare så har det varit att visa dem att man kan ha makt utan att missbruka den. Av alla konststycken i livet är det tydligen det allra svåraste. Överallt missbrukas makt.”

Även Lilla spöket Laban  jubilerar i år och den första Laban-boken har nu kommit ut i en ny lite lyxig utgåva. Precis som i Pippis fall skrevs den första berättelsen om Lilla spöket Laban till författarens eget barn. Inger och Lasse Sandberg hade en spökrädd son som hette Niklas och det gällde att lugna honom och ge honom en saga i terapeutiskt syfte.

I år är det sjuttio år sedan den första muminboken kom ut. Småtrollen och den stora översvämningen är skriven i andra världskrigets skugga. Tove Janssons berättelse innehåller spänning och dramatik. Hotande odjur, en stormig seglats och så en översvämning. Men muminfamiljen återförenas – slutet gott allting gott!

Låna bilderböcker och kapitelböcker om Pippi och de andra på Stadsbiblioteket! Och läs om Castor och Plupp på vår blogg framöver!