Barnböcker
Detalj ur omslaget till "En bok om att berätta". Rabén & Sjögren förlag.

Pernilla Stalfelt berättar om berättande

Publicerat 11 november 2014 | Av |

En blå kanin med en tankebubbla ovanför huvudet och med en penna i munnen.Kaninen, som sitter vid sitt skrivbord, är i färd med att med hjälp av serierutor rita en berättelse

Framför kaninen, som är försjunken i tankar, ligger det vita pappret där bara ett par av rutorna ännu är färglagda med färgstarka bilder. De övriga rutorna väntar på att bli ifyllda.

Kaninen inleder Pernilla Stalfeldts nya bok En bok om att berätta. I den vill Stalfelt lära ut till barn hur det kan gå till att skapa egna berättelser. Som konstpedagog har hon lett serietecknarskolor på Moderna Muséet. Stalfelt är också barnboksförfattare. Mest känd är hon nog för Bajsboken, som med sitt tema roar både barn och vuxna. Nu vill hon lära ut sina allra bästa berättarknep i sin nya bok.

Som ett första steg gäller det att hitta på en figur, en huvudperson. Sedan får man bestämma sig för vad berättelsen ska handla om. Ska den handla om kärlek, känslor, hat eller sorg? Kanske om vardagliga saker eller lite dramatiska? Man kan berätta med ord som man skriver, med bilder som man ritar eller så använder man både ord och bild.

En tragisk historia återges i boken och i den första serierutan ser vi en hungrig haj som är ute och simmar. I den andra rutan har Kaj ramlat i vattnet och han skriker på hjälp. Vad händer då i den tredje rutan? Den som läser En bok om att berätta får svaret! I boken får vi också lära oss hur man ritar olika slags pratbubblor. Robotar kan med fördel förses med fyrkantiga pratbubblor och om man vill visa att någon skriker kan man förse pratbubblan med taggar.

Det är viktigt att man som vuxen verkligen ger barn uppmuntran till att skapa berättelser själva, säger Stalfelt vid ett seminarium på Bok och Biblioteksmässan, där hon berättar om sin nya bok.

Vid seminariet får vi även veta hur idén till boken har växt fram. Stalfelt har som författare gjort många besök i olika skolor och vid dessa vill hon få barnen till att vara aktiva. – Jag vill inte bara prata själv om mina böcker utan också ge barnen lust att berätta själva. Först gör jag en allmän genomgång på svarta tavlan och sedan jobbar barnen individuellt, fortsätter hon.

Låna Pernilla Stalfelts nya bok på Göteborgs stadsbibliotek där du också kan låna hennes tidigare utgivna böcker!