Arrangemang

Utställningen är producerad av Ålands Sjöfartsmuseum i Mariehamn, med tillstånd av Jakob Wegelius. Illustration: Jakob Wegelius.

På resa med Chiefen och Sally Jones på Sjöfartsmuseet Akvariet

Publicerat 4 november 2015 | Av |

Nu öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet sin nästa satsning mot barn och unga. En lekfull och fantasieggande utställning om utanförskap, vänskap och konsten att hitta hem. Inflyttningskalas sker 7 november kl 13-15 med Martin Emtenäs, känd från Mitt i naturen.

På resa med Chiefen och Sally Jones är en utställning baserad på den prisbelönta boken Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius.

Gorillan Sally Jones äventyrsfyllda liv är en historia om löften, hopp och grymma svek. Följ med henne på ett hisnande äventyr genom djungler, hamnstäder och över de sju haven. Ute till sjöss träffar hon Chiefen, en fördomsfri sjöman, som blir en vän för livet. Utställningen vänder sig till barn i alla åldrar – Sjöfartsmuseet Akvariets största besöksgrupp.

Varje år delar stadens bibliotek ut en bok till stadens alla elever i årskurs 3- genom finansiering från Göteborgs Stads Kulturnämnd och Statens Kulturråd. Denna höst är det boken Legenden om Sally Jones som har valts ut. Läs mer om bokgåvan här.

– Detta skapar naturligtvis ett extra stort intresse för utställningen. Efterfrågan på våra skollektioner är mycket stor, säger Karl Hellervik, pedagog på Sjöfartsmuseet Akvariet.

I utställningen möter besökaren stämningsskapande illustrationer från boken, utställningstexter på tre språk (svenska, engelska och finska) samt det stora specialbyggda fartyget Queen of Congo.

– Detta är en mycket spännande miljö som vi tror kommer locka barn och vuxna att tillsammans utforska Sally Jones äventyrliga värld, säger Emma Having, utställningschef på Sjöfartsmuseet Akvariet.

Utställningen invigs 7 november, och den är därefter öppen för allmänheten från kl 13 varje tisdag-fredag och från kl 10 lördag-söndag. Välkomna till Sjöfartsmuseet Akvariet!