Facklitteratur

Kanelbulle. Foto: Bengt Olof Åradsson.

Nu blir det andra bullar

Publicerat 4 oktober 2013 | Av |

Det finns så många märkliga dagar att fira nu för tiden. Semikolonets dag, Myggholkens dag och Internationella hattdagen. En av de mer trevligare, och godare, temadagar som man kan fira är Kanelbullens dag.

Kanelbullens dag instiftades 1999 av Hembakningsrådet, som då firade fyrtioårsjubileum. Dagen kom till för att man ville uppmärksamma hembakandet.

Kanske behöver man ingen extra anledning till att fika, men idag kan du alltså äta en extra bulle och fira Kanelbullens dag. Du behöver inte oroa dig för att detta är sista chansen att fika i år. På söndag är det Gräddtårtans dag och i november kommer Wienerbrödets dag.

Här kommer några tips på bakböcker att låna på biblioteket, så att du har något gott att fika med på Kanelbullens dag.

I Bullfest av Göran och Sofie Söderin finns massor av olika bullrecept. Allt för att ordna en bullfest helt enkelt. Här finns traditionella recept på kanelbullar, lussebullar och Solskensbullar med vaniljkräm i mitten. För dig som vill pröva något mer fantasifullt finns Chokladbullar, Pepparkaksbullar med lingon och Tropiska bullar. Det är bara att baka på och fylla frysen!

Leila Lindholms A piece of cake är en bibel för oss baktokiga. Här hittar man smaskiga recept på bland annat muffins, tårtor och mjuka kakor. En sak jag gillar är att man får ett grundrecept och sedan förslag på olika smaksättningar till denna smet. Det gör det lätt att variera bakningen. Missa inte receptet på Chocolate chip walnut brownies. Dom innehåller allt som är gott i fett- och sockerväg och har kanske ett lika stort kaloriinnehåll som en trerätters middag, men är otroligt läckra.

Allt som oftast tröttnar jag på cupcakes, macarons, woopies och allt var det nu heter. Då längtar jag efter såna där vanliga svenska småkakor, kakor som farmor bakade. I klassiska bakboken Sju sorters kakor hittar du alla recept som förgyller kafferepet eller jobbfikat. Här finns recept på klassiskt vetebröd, schackrutor och brysselkex. Här hittar du också receptet på Stenhammarskakor, som faktiskt är världens godaste småkaka. Jag har aldrig gjort en sådan succé på jobbet som när jag bjöd mina kollegor på denna kaka.

Hinner du inte baka ditt kaffebröd i tid till att fira Kanelbullens dag? Passa istället på att förbereda dig inför Kakans dag 18 december.