Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Nathan Larson i samtal med Mats Kolmisoppi

Publicerat 5 juni 2012 | Av |

Torsdagen den 9 augusti kl. 15.00.

Matsalen, Pustervik. Fri entré.

Samma dag som Way out west inleds välkomnar vi musikern och författaren Nathan Larson till vår scen, som denna gång är förlagd till Pustervik. Hans debutroman Dewey Decimal är den första i en trilogi dystopiska noir-deckare och utkom på svenska förra året. Nu aktuell med den andra delen, The nervous system, gästar han Göteborg för ett samtal med författaren och kritikern Mats Kolmisoppi.

Dewey Decimal är böckernas huvudperson, en bokälskande undercover-agent som trots sin minnesförlust och många tvångssyndrom aldrig står svarslös. Dewey Decimal rör sig i ett postapokalyptiskt New York fyllt av våld, brottslighet och korruption och tvingas ta uppdrag som indrivare åt en skrupelfri distriktsåklagare. Desperat försöker Dewey upprätthålla en – om än tvivelaktig – moralkod och börjar även kategorisera böckerna på New York Public Library. Det är nämligen här, bland bokhyllorna i källaren eller i läsesalen, som han helst tillbringar sin tid.

Lovordad för sin energiska, humoristiska och nattsvarta stil är Nathan Larson ännu ny i sin författarroll: ”Själv är jag en plågad musiker som kan fly in i skrivandet för lite glädje och förlösning… Just nu är det som att jag och skrivandet är nykära.”

Som musiker är Nathan Larson verksam som i bandet A Camp, tillsammans med hustrun Nina Person och Niklas Frisk. Han har även gjort prisbelönt filmmusik till filmer som Boys Don’t Cry, Dirty Pretty Things, A Love Song for Bobby Long och Lilja 4-Ever. Under 90-talet spelade han i flera band, bland annat proggpunkbandet Shudder To Think.

Mats Kolmisoppi, författare och kritiker, debuterade 2001 med romanen Jag menar nu. Sedan dess har han publicerat ytterligare två böcker. Nu är han aktuell med kritikerhyllade romanen Undantagen.