Boktips, E-böcker

Photo by Aliis Sinisalu on Unsplash

Mest utlånade e-böckerna 2020

Publicerat 4 februari 2021 | Av |

Vi har ju redan publicerat en del listor på vad som lånades mest år 2020. Men som vi alla vet var 2020 ett ganska speciellt år. Många upptäckte också våra e-böcker!

Sen vi började med e-böcker för drygt tio år sen har utlånen gått upp stadigt varje år, och 2020 har det slagits många rekord! Trenden är likadan i övriga landet och utomlands. I länder där biblioteken varit helt stängda i perioder av lockdown, har såklart e-böckerna blivit ännu mer populära.

Och visst är det smidigt! Särskilt sedan vi gick över till vår nya tjänst Libby. Då har du samma app för att låna och läsa och behöver inte skapa något särskilt konto. Du bara laddar ner appen Libby till surfplatta eller telefon (fungerar både för Android och iOS) och loggar in med bibliotekskortnummer och PIN-kod. Det finns både e-böcker som du läser på skärm och e-ljudböcker som du kan lyssna på.

Nu har vi lagt ut listor med våra mest utlånade böcker: svenska e-böcker,  svenska e-ljudböcker, engelska e-böcker och engelska e-ljudböcker.

Vi har också en härlig 2021-lista med böcker för dig som vill klara av nyårslöftena och bli en friskare bättre människa i år! Nytt år, nya möjligheter.

Lite vanliga frågor och svar:

Jag har glömt PIN-koden till mitt kort och kan inte logga in. Hur gör jag nu?

Du kan återställa din PIN-kod i Gotlib, vår katalog. Här är direktlänk till att återställa koden. Om det inte fungerar (till exempel för att du bytt e-postadress) kan du komma in till ditt närmaste bibliotek och legitimera dig så kan du själv välja en ny kod.

Jag har inget lånekort hos er, hur gör jag?

Kom in till ditt närmaste bibliotek och legitimera dig så ordnar vi ett nytt kort. Om du tillhör riskgrupp kan du ringa oss på 031-3683400, så försöker vi hjälpa dig till en tillfällig lösning så att du har möjlighet att testa tjänsten (gäller till 28 februari, med eventuell förlängning).

Jag har tekniska problem med appen, hur gör jag?

Skriv till ebok@kultur.goteborg.se med en utförlig beskrivning av vad du har gjort och vad som inte fungerar. Så försöker vi lösa det.

Jag hittar inte boken jag vill läsa, vad gör jag för fel?

Vi har inte samma utbud bland e-böcker som av tryckta böcker, men fler och fler förlag kommer in i tjänsten och utbudet blir större varje månad. Bläddra bland nyheter och topplistor så hittar du säkert något du vill läsa!