Boktips, Facklitteratur

Detalj ur omslaget till "Frihetslif!" av Lena Carlsson. Votum förlag.

Med kameran i högsta hugg: Selma och Sophie i restagen

Publicerat 31 oktober 2017 | Av |

Lena Carlssons nya bok ”Frihetslif! Selma Lagerlöf och Sophie Elkan ’två ensamma fruntimmer’ på resa med kamera” låter oss följa två våghalsiga medelålders resenärer på deras resor under tjugo års tid, mellan 1895 och 1913.

Premiärturen gick till Italien, som kom att bli Selma Lagerlöfs och Sophie Elkans favoritresmål. Här väckte Selma stor uppståndelse med sitt nysnaggade hår.

Annars märker jag mest att jag är kommen långt bortifrån därför att människor gapa så förfärligt på en på gatorna. Det är som vore jag en chines. De ha förfärligt roligt åt mitt korta hår.

Andra gånger styrdes kosan mot Frankrike, Egypten, Palestina, England, Wales, Balkan, Tyskland och Belgien. I sina långa svepande kjolar, höghalsade blusar, stiliga hattar, Baedekers resehandböcker och kameran i högsta hugg höll Selma och Sophie emellanåt ett rasande tempo på sina strapatsrika långresor.

Bara för att sedan parkera sig på något pensionat i en månad eller så. Färdmedlen varierade mellan ångtåg, båt, häst och vagn, spårvagn, kamel, åsnor och bärstol.

Sophie var en riktig globetrotter; hon var språkkunnig och hade ett omfattande kontaktnät ute i världen. Reskamraterna frotterade sig med andra skandinaver i förskingringen. De besökte kyrkor, museer, teatrar och lyssnade till konserter vart de kom. Selma och Sophie skrev och läste mycket, shoppade, blev sjuka då och då och Selmas ben värkte.

Lena Carlssons nya bok Frihetslif! Selma Lagerlöf och Sophie Elkan “två ensamma fruntimmer” på resa med kamera låter oss följa två våghalsiga medelålders resenärer på deras resor under tjugo års tid, mellan 1895 och 1913.

Selmas och Sophies vägar möttes 1894 och de kom att stå varandra nära till Sophies död. Selma (1858-1940) arbetade som lärarinna i Karlskrona när hon debuterade med Gösta Berlings saga 1891. Sophie (1853-1921) var bosatt i Göteborg och redan en etablerad författarinna, mest känd för sina historiska romaner (i synnerhet John Hall – en historia från det gamla Göteborg, från 1899). Sedan Sophies man och enda barn gick bort i tuberkulos 1879 gick hon i resten av sitt liv svartklädd, om än alltid mycket elegant.

Resorna gav Selma och Sophie inte bara vidgade vyer, bildning, rekreation utan också inspiration i sitt skrivande samt möjlighet till research. I takt med att Selma blev alltmer berömd även välbehövlig flykt från all uppmärksamhet och press hemma i Sverige.

Nästintill varenda sida i Frihetslif! pryds av Selmas och Sophies förtrollande sepiafärgade och emellanåt en aning suddiga fotografier. De aldrig tidigare publicerade fotona föreställer byggnader, gatuliv, parker, utsikter, naturscenerier och människor, inte minst de själva, rejält påpälsade enligt tidens sed. Selmas och Sophies första “fotografiapparat” med rullfilm (av märket Eastman Kodak) införskaffades, tror man, på resan till Jerusalem 1898. Ett foto från anno 1900 förevisar våra författarinnor elegant i damsadel på kameler i Egypten.

Det var hemskt försäkrar jag mamma, när djuret reste sig, men nu har jag dock försökt. Sophie var också uppe på ett sådant där högt vandrande torn!

Lena Carlssons kunniga och inpirerande text är ett sant nöje att ta del av. Boksidorna livas upp av vykort, kartor, enstaka tidningsurklipp samt frikostiga citat ur brev och vykort till dem därhemma. Breven i original hittar man (förstås) på Kungliga Biblioteket. Den stora mängden vykort till Selmas mamma samt Selma och Sophies resefotografier hör hemma på Mårbackas arkiv.

Frihetslif! är en underbart vacker volym, som väcker habegär med dess rogivande, atmosfärrika fotografier, som man inte vill göra annat än att sitta och hänga med näsan över!