Mariam the Believer – Love Everything

Publicerat 1 december 2017 | Av |

En mörk, soulig och aningen rå röst fyller rummet och anger en musikalisk riktning. Vågade arrangemang, svängiga R’n’B-grooves och parallella harmoniska rörelser samsas sida vid sida och fyller ut tystnaden bakom rösten.

Hur funkar det? Alldeles utmärkt! Med en otrolig rytmkänsla lotsar röstkonstnären Mariam the Believer musiken tryggt i hamn på sin andra fullängdare Love Everything.

Mariam ”the Believer” Wallentin är en mycket meriterad musiker som genom åren figurerat i en rad spännande sammanhang. Tidigare har du kanske hört henne i rockjazzgruppen Fire! Orchestra eller den dynamiska popduon Wildbirds & Peacedrums (tillsammans med trummisen Andreas Werliin). Och känslan som jag får när jag lyssnar på Love Everything är att Mariam tagit med sig erfarenheter från de här olika sammanhangen och använder sig av dem i sitt soloprojekt. Men inte i bemärkelsen att kopiera utan för att bygga vidare och skapa någonting nytt.

Gemensam nämnare för nästan alla låtar är det RnB inspirerande svänget som kan återfinnas i en basslinga, i Mariams röst eller i ett stråkarrangemang. Och även texterna är passande nog souligt spirituella och behandlar klassiska teman som kärlekens helande kraft och människans oundvikliga slut, men utifrån ett personligt och omsorgsfullt berättande. Musikens kompromisslöshet är ett annat kännetecken, snarare än att följa konventionell harmonik, traditionell popinstrumentering och låtuppbyggnad väljer Mariam att följa sin egen riktning. Sammantaget skapas en oförutsägbar ljudbild som ställer krav på lyssnaren.

Albumet släpps på independentbolaget Repeat until Death och är även producerad av Mariam själv. På skivbolagets hemsida går det att ta del av ambitionen bakom skivan, där hon skriver att hon försökt sträva efter att finna essensen i musikens kraft och genom sin musik skapa nytt hopp för människor.

Valet av musiker som Mariam samarbetar med på Love Everything är en brokig skara som rör sig i olika genrer såsom drone, jazz och impro. Jag tror att dessa utvalda röster medför att musiken låter mer levande och inte som i mycket annan popmusik överproducerad och tillrättalagd. Mariam har lyckats med att skapa fri musik där olika musikaliska uttryck ryms utan att falla in i klichéer. Det är ett konststycke få mäktar med.