Månadens musik: Grunge är mer än flanellskjortor

Publicerat 20 januari 2017 | Av |

Nu tipsar bibliotekarier från stadsdelsbiblioteken om musik! Först ut är grunge.

När grungemusiken gjorde sitt intåg på Seattles musikscen i slutet av 80-talet påverkades både modet och musiken. Attribut som flanellskjortor, trasiga jeans och kängor förknippas med musikgenren, detta trots att grungens grund är att inte bry sig om mode och att vara lite ”skitig”.

Heavy metal är en musikinfluens. En annan, både till estetiken och till DIY-tänket är punken. Grungemusik är mer långsam och tillrättalagd än punk, men den gemensamma rebelliska tanken är att alla som vill kan spela musik.

Två band som är viktiga föregångare för grunge är Pixies och Sonic Youth. Kim Gordon från Sonic Youth har också en solokarriär och var den som tipsade sitt skivbolag om Nirvana. Gordon är känd för sin kritik mot den manliga dominansen i musikbranschen och kom förra året ut med biografin Girl in a band där hon berättar om sitt liv som artist.

Mest känt inom grungen är troligen Nirvana och Kurt Cobain. Första fullängdaren Bleach kom ut 1989, men det var några år senare med albumet Nevermind som Nirvana fick sin ikonstatus. Inspiration till dunderhiten “Smells Like Teen Spirit” fick Cobain av musikerkollegan Kathleen Hanna. Hanna sprayade texten ”Kurt Smells Like Teen Spirit” på Kurt Cobains vägg (Teen Spirit = deodorant). Hole och Pearl Jam är andra kända grungeband.

En musikalisk följd av grungen är musikgenren Riot Grrl som är en blandning av grunge, punk och feministisk politik. Kathleen Hanna med bandet Bikini Kill och gruppen Sleater Kinney är viktiga inom Riot grrl-genren.

//Liv Bergmark – Härlanda bibliotek