Spel

Mad max möter Star wars

Publicerat 11 november 2011 | Av |

Jag hade skyhöga förväntningar när jag satte i nya spelet Rage i min Xbox 360. Förhandssnacket hade hypat spelet nåt enormt och nu var det upp till bevis.

Storyn i Rage går i korthet ut på att jorden ödelagts av en mystisk meteor. För att rädda mänskligheten skickades befolkade rymdskepp, kallade Arks, ut med tanken att de sedan skulle återvända med sina passagerare för att återbefolka jorden. Man spelar som en av dessa Ark-passagerare och spelet börjar med att ens skepp kraschar på jorden. Toto, I’ve a feeling we’re not in Kansas anymore.

Inget är sig likt. Spillror av mänskligheten överlevde katastrofen och har i ett förrött landskap försökt skapa en tillvaro bland ruinerna av den gamla världen. Ödemarken är hemsökt av mutanter och banditer och är en allmänt farlig plats.

Detta är något jag erfar i min första strid där banditen inte villigt springer in i min gevärspipa utan sicksackar för att undvika att bli träffad. Där insåg jag att detta är ett spel utöver det vanliga.

Grafiken är strålande och i en värld som påminner om den i Mad Max har man kryddat med lite Star Wars (rymdskepp, robotproteser etc.) vilket skapar något som påminner om Fallout, men som är både skitigare och snyggare. Flera gånger har jag bara stannat och insupit atmosfären och vyn över det magnifika landskapet.

En rolig idé är att man som Ark-passagerare har en inbyggd defibrillator där man om man dör (vilket garanterat kommer att ske) får försöka återuppliva sig själv genom ett minispel. På det hela taget är det ett fantastiskt välgjort spel men som rollspelsnörd saknar jag karaktärsbyggande.

//Kristian Schultz är bibliotekarie på Biskopsgårdens bibliotek och bloggar i vanliga fall på www.libraryninjas.blogspot.com