Arrangemang, Blogg

Live kl 17: Kalaslitteratur: Eija Hetekivi Olsson, Martin Engberg och Ulrika Linder

Publicerat 20 augusti 2021 | Av |

Varmt välkomna till Författarcentrum Västs livesända programpunkt under Kulturkalaset 2021!
Eija Hetekivi Olsson, Martin Engberg och Ulrika Linder framträder. Dessutom presenterar Författarcentrum Väst sitt höstprogram.

Om författarna:
Eija Hetekivi Olsson är författare och bosatt i Göteborg. Hon debuterade 2012 med Ingenbarnsland, som fick Katapultpriset och nominerades till Augustpriset och Sveriges Radios romanpris. Uppföljaren Miira kom 2016 och tilldelades Aftonbladets litteraturpris. Nu är hon aktuell med den fristående romanen De unga vi dödar, den tredje och avslutande delen i sviten om Miira.

Martin Engberg debuterade 2006 med novellsamlingen Tecknen runt huset. Han har gått Litterär gestaltning vid Göteborgs universitet och varit chefredaktör för tidskriften Ord & Bild. 2017 kom den kritikerhyllade romanen En enastående karriär. I år utkommer Den röda pojken, i vilken han med säker hand tecknar en mindre ort i Sverige och en händelse i det förflutna som satte djupa spår i alla inblandade.

Ulrika Linder, född 1984, är seriekonstnär och utkom 2020 med albumet Återvinningscentralen, som grundar sig på erfarenheter av arbetet på en återvinningscentral i Örebro. På Instagram är hon känd under namnet Diskbänkstecknaren där hon tecknar ögonblicksbilder från ett kaosartat liv som knegande småbarnsförälder.

Till följd av publikrestriktionerna för att minska spridningen av covid-19 går programmet endast att ta del av via livesändningen. Programmet går att se i efterhand och ligger kvar i Stadsbibliotekets kanaler i två veckor.