Arrangemang, Blogg

Elin Teilus (Foto: Cim Ek)

Live kl.14: Samefolkets dag

Publicerat 5 februari 2022 | Av |

Sameföreningen i Göteborg och Stadsbiblioteket bjuder in till en eftermiddag med sång och samtal i samband med Samefolkets dag 2022.

Sändningen startar klockan 14

Musik med Elin Teilus, sångerska och jojkare från skogssamiska Udtja och Göteborg. Elins röst bär urkraft och innerlighet där kärleken till jorden, naturen och allt levande är hjärtat i hennes konstnärskap. Musiken som är filmiskt storslagen och enkelt nära framförs tillsammans med Rickard Åström på piano och Mats Jenséus på gitarr.

Samtal om samisk identitet, språk och engagemang över generationsgränserna. Medverkande: Sven Gunnar Hurri, Sameföreningen i Göteborg, Levi Karvonen, Svenska samernas riksungdomsförbund Sáminuorra och Johannes Rimpi, Sametingets ungdomsråd.

Samefolkets dag firas varje år i samband med 6 februari för att hedra minnet av det första samiska landsmötet, som ägde rum i Trondheim 1917 och samlade ett hundratal samer över nationsgränserna för att diskutera och lyfta gemensamma frågor.

Programmet genomförs av Göteborgs Stad i samarbete med Stadsbiblioteket och Sameföreningen i Göteborg.