Arrangemang, Blogg

Live kl.13: Klimatet i litteraturen: Adam Dickinson

Publicerat 6 december 2021 | Av |

Den kanadensiske poeten Adam Dickinson samtalar med Joel Duncan om den aktuella diktsamlingen Anatomic – en flerfaldigt prisad bok om resultatet av kemiska och mikrobiologiska tester på författarens kropp.

Sändningen startar här klockan 13.

Adam Dickinson är poet och har gett ut fyra diktsamlingar. Hans senaste Anatomic (Coach House Books) har blivit tilldelad Alanna Bondar Memorial Book Prize av Föreningen för litteratur, miljö och kultur i Kanada.

Dickinson arbete har tidigare nominerats till många litterära priser i Kanada som Governor General’s pris Award för poesi och Trillum Book Award för poesi och har blivit översatt till kinesiska, holländska, tyska, franska, norska och polska. Han blev nyligen utvald tillsammans med Claudia Rankine (USA) och Valzhyna Mort (Belarus) att bli medlem i juryn för Griffin Poetry Prize 2022. Han undervisar i kreativt skrivande vid Brock University in St. Catharines, Ontario, Kanada.

Samtalsledare är Joel Duncan, fil. doktor i engelsk litteraturvetenskap. Han skriver just nu en bok med titeln Poetic Drive: Experimental American Poetry in the Age of Automobility.

”Klimatet i litteraturen” är en ny programserie på Stadsbiblioteket som lyfter aktuella texter som berör klimatkrisen. Vad händer när klimatförändringar blir till litteratur där visioner, tankar och känslor gestaltas i omställningen till en mer hållbar värld?