Barnböcker
Detalj ur omslaget till "Pipliotek???". Turbine förlag.

Läsning – en fråga om liv och död

Publicerat 10 februari 2012 | Av |

Som bibliotekarie vill man ju att så många som möjligt ska ges chans att få läsa och upptäcka det magiska med en bok. Glädjande nog finns det fler som vill plädera för bokens betydelse. En liten mus och en stor och lagom stygg varg är huvudaktörer i en varm berättelse som utspelar sig i ett bibliotek.

I bilderboken Pipliotek??? Av Lorenz Pauli och Kathrin Schärer introducerar en mus bibliotekets och läsningens stora betydelse för vargen. De båda djuren befinner sig i en biblioteksmiljö med höga hyllor fulla av böcker och med en lukt av papper och människor.

”Ett piplio…..vad är det för något? frågar Räv.”

Mus förklarar att ett bibliotek är en plats där både stora och små kan få läsa böcker. Mus poängterar:

”Och du måste läsa böcker för att lära dig nya saker och för att få nya idéer.”

Räv greppar en bilderbok och följer ivrigt en berättelse om en man, en katt och några höns.

”Hööns! Vilken bra idé!” utropar Räv. Efter en stund försvinner Räv till sin lya men nästa dag är han tillbaka.

”Jag vill ta med mig gårdagens bok hem” säger han till Mus.

Och Räv vill absolut att Mus ska följa med honom och läsa boken för honom. Det visar sig nämligen att Räv inte kan läsa.

Mus berättar då att det ju finns ljudböcker.

”Kanske kan du hitta din bok på en CD-skiva.”

Räv försvinner med både bok och CD-skiva. Tre dygn senare är han tillbaka – inte ensam denna gång utan med en mycket medtagen höna i sitt stora gap. Hönan har svårt att andas men har hållits vid liv för att kunna läsa högt för Räv. Utan att klaga läser Höna ett kapitel om hönor i ett djurlexikon. Flera andra böcker avverkas trots att hönan knappt kan andas.

Med en humoristisk knorr på slutet blir det här årets första bilderboksfavorit! Berättelsens budskap ligger såklart en bibliotekarie varmt om hjärtat. Och läsningen är verkligen en fråga om liv och död i den här berättelsen med färgstarka och mycket kraftfulla illustrationer.