Blogg, Boktips, Facklitteratur

Foto: Göteborgs stad.

Kristins tre bästa fackböcker 2023

Publicerat 13 december 2023 | Av |

Kristin arbetar bland annat med att köpa in facklitteratur till biblioteket. Här tipsar hon om sina tre bästa fackböcker från året som gått.

Vrak: havets rika historia

Ännu en gång har förlaget Max Ström lyckats leverera en fantastisk bok om havet och skeppsvrak. Denna gång i det lite mindre formatet men fortfarande med fascinerande fotografier och berättelser om förlisningar, dykning och marinarkeologi.

Vrak är en otroligt spännande bok om havets rika historia, med texter av bl a Mirja Arnshav, Niklas Eriksson, Patrik Höglind och Catharina Ingelman-Sundberg.

Brottsplats KB: jakten på de stulna böckerna av Lars Korsell

Brottsplats KB: jakten på de stulna böckerna av Lars Korsell är ett praktverk om bokstölderna på Kungliga biblioteket som pågick under en tioårsperiod. 2011 började två bibliotekarier på KB leta efter de stulna böckerna och de har hittills fått tillbaka 18 av de 62 stulna titlarna. Se till att du lånar den illustrerade utgåvan. På Kungliga bibliotekets hemsida kan du läsa mer om de stulna böckerna.

Brottsplats KB finns även som e-bok via appen Libby. Det är dock textutgåvan utan illustrationer.

The Art Thief av Michael Finkel

The Art Thief av den amerikanske journalisten och författaren Michael Finkel är den sanna historien om konsttjuven Stephane Breitweiser som stal över 300 olika konstverk från museer och kyrkor under en tioårsperiod. Han stal dock inte för att sälja utan skapade sig ett eget museum.

The Art Thief finns också som e-bok i appen Libby.