Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg
Rosa Liksom (Foto: Pekka Mustonen), Ingvild H Rishøi (Foto: Mathias Fossum), Dorthe Nors (Foto: Kirsten Klein), Linn Ullmann (Foto: Kristin Svanæs-Soot)

Internationell Författarscen Göteborg våren 2023

Publicerat 3 februari 2023 | Av |

Nu är det snart dags för vårens internationella författarscen där vi bjudit in några av våra mest aktuell och mest namnkunniga nordiska författare. De kommer att prata om sina skildringar av det nordiska samhället och dess nutida historia. Här kan du läsa om vad som händer under våren 2023.

Rosa Liksom (Finland)
Torsdag 23/2 kl. 18, Hörsalen

Rosa Liksom är en av Finlands största ­kulturpersonligheter, verksam som konstnär, författare och dramatiker.
Rosa Liksom är aktuell med romanen ­Älven, ett stycke nutidshistoria som belyser en undanskymd företeelse – de svenska ­flyktinglägren under krigsårens slutskede och evakueringen av den finska Tornedalens befolkning. En liten flicka ansluter sig till den stora vandringen genom det krigshärjade finska Lappland, för att komma i säkerhet på andra sidan vattnet.

I samtal med Janina Orlov, översättare och universitetslektor

Språk: svenska.

Dorthe Nors (Danmark)
Tisdag 28/3 kl. 18, Hörsalen

Danmarks internationella författarstjärna Dorthe Nors är tillbaka med essäsamlingen En linje i världen: Ett år på Nordsjökusten. Under ett år reser hon från Skagen vid ­Jyllands norra spets till öarna i Vadehavet. Hon möter människorna som bor där, tar del av platsernas historia samtidigt som hon reflekterar över sin egen bakgrund, sina ­förfäders band till området och sitt beslut att lämna Köpenhamn.

I samtal med Kristian Wedel, journalist och författare.
Programmet genomförs i samarbete med Ordfront förlag.

Språk: danska och svenska.

Ingvild H Rishøi (Norge)
Torsdag 30/3 kl. 18, Hörsalen

Ingvild H. Rishøi har kallats en av Nordens största litterära stjärnor och fått de flesta litterära priserna i hemlandet Norge. På svenska finns novellsamlingen Vinternoveller och kortromanen Stargate.
Med ett tydligt klass- och barnperspektiv skildrar Rishøi hur människor med hinder som fattigdom, missbruk och psykisk ohälsa försöker klara sin tillvaro på välfärdslandets botten.

I samtal med Åsa Linderborg, författare och journalist.
Programmet genomförs i samarbete med Flo förlag.

Språk: norska och svenska.

Linn Ullmann (Norge)
Måndag 24/4 kl. 18, Hörsalen

Linn Ullmann, en av Norges mest kända författare, aktuell med Flicka 1983. Paris 1983 – en 16-årig flicka och aspirerande fotomodell har gått vilse i vinternatten, på en lapp har hon adressen till en trettio år äldre fotograf. Fyrtio år senare, i pandemins Oslo, försöker den nu medelålders författaren förstå flickan hon en gång var.
Flicka 1983 har fått strålande recensioner och kallats mästerlig, brutal och angelägen. Linn Ullmann själv har beskrivit den som berättelsen hon alltid velat skriva.

I samtal med Johan Hilton, författare, journalist och kulturchef på Göteborgs-Posten.

Språk: norska och svenska