Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg

Från höger: Carsten Jensen. Foto: Isak Hoffmeyer. Leslie Jamison. Foto: Colleen Kinder. Yuri Herrera. Foto: Paco Flores.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Internationell Författarscen Göteborg våren 2017

Publicerat 9 januari 2017 | Av |

Här är tre datum att skriva upp i almanackan redan nu!

Carsten Jensen (DANMARK)

Onsdag 15/2 kl 18 Trappscenen
Journalisten och författaren Carsten Jensen slog igenom på 90-talet som reseskildrare, bland annat från Afghanistan som han först besökte 1988 och sen återvänt till under fyra decennier. Sina erfarenheter och upplevelser har han omvandlat till en mäktig och tankeväckande roman Den första stenen.
En grupp unga frivilliga danska soldater, drivna av ett behov av att utmana sig själva under extrema förhållanden står snart inför prövningar som ingen militär träning har förberett dem på. Avskurna från omvärlden och förlorade i okänt territorium, på jakt efter en övermäktig fiende blir överlevnad mot alla odds deras enda uppdrag.
Språk: Danska/Svenska el engelska
I samtal med Lasse Bengtsson, journalist Dagens Eko, SR, TV 4, Nyhetsmorgon, informationssamordnare för Svenska Afghanistankommittén
I samarbete med Bonniers förlag

Leslie Jamison (USA)

Tisdag 21/3 kl 18 Trappscenen
Leslie Jamison är född i Washington, uppvuxen i Los Angeles och bosatt i New York. Hon har en examen från Harvard och Iowa Writers’ Workshop och är kolumnist i NY Times. Hennes uppmärksammade essäsamling Empatiproven (2016) handlar om smärta och empati. Med utgångspunkt från sin egen personliga vardag (abort, ätstörningar, sorg, olycka och alkohol) försöker hon konfrontera sin egen och andras smärta. Varifrån kommer den personliga och kulturella viljan att känna?
I romanen Gingarderoben skildrar hon den värld vi känner från hennes essäer, kvinnor, beroende och existenser i samhällets utkanter. Den unga Stella söker upp sin moster Tilly som lever i en trailerpark och är på god väg att supa ihjäl sig. Stella tror kanske att hon kan rädda henne. Eller åtminstone förstå varför hon lämnade allt för trettio år sedan.
Språk: Engelska
I samtal med Ulf Karl-Olov Nilsson, poet, psykolog och översättare
I samarbete med Weyler förlag

Yuri Herrera (MEXIKO)

Onsdag 10/5 kl 18 Trappscenen
Herreras prisbelönade genombrottsroman Tecken som föregår jordens undergång (2015) översattes snabbt till flera språk. Berättelsen utspelar sig längs gränsen mellan Mexiko och USA. Den unga streetsmarta Makina vet hur man överlever i en machovärld. Hon ska leta upp sin försvunna bror och på sin resa träffar hon yrkeskriminella, människor som behandlas som kriminella och människor som tvingats bli kriminella av nödtvång. Yuri Herrera utforskar inte bara den fysiska resan utan också hur människor förändras när de rör sig från ett land till ett annat.
Under våren utkommer romanen La transmigración de los cuerpos (Kropparnas själavandring) i svensk översättning.
Yuri Herrera föddes i Actopan, Mexiko, 1970. Han studerade statsvetenskap i El Paso och tog senare en doktorsexamen i litteratur vid Berkeleyuniversitetet i Kalifornien. Nu undervisar han vid Tulaneuniversitetet i New Orleans.
I samtal med Olov Fumarola Unsgaard, frilansjournalist, redaktör Leopard förlag
I samarbete med Nilssons förlag