Internationell Författarscen Gbg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Kamel Daoud

Publicerat 10 januari 2018 | Av |

Algeriska författaren Kamel Daoud uppmärksammades stort för romanen Fallet Meursault (2016)  Det är en bok som går i dialog med Albert Camus Främlingen, skriven ur brodern till den mördade araben i Camus klassiker. I Främlingen får den mördade aldrig något namn, han kallas bara för araben. Daoud spinner vidare på Camus värld och skildrar hur det var för familjen till den mördade, hur de fick reda på att deras bror och son mördades för att bli en poäng i en fransk roman. Romanen ställer många intressanta frågor om den koloniala och postkoloniala världen och vad det innebär att inte bli namngiven.

Daoud är aktuell i vår med romanen Zabor eller psalmerna, där huvudpersonen har många likheter med honom själv. Zabor växer upp i en avlägsen algerisk by med böcker som enda sällskap, böcker som ger honom ett nytt språk. Daouds andra roman är en fabel, en bekännelse och en hyllning till språket och litteraturen.

I samtal med Mara Lee.

I samarbete med Bokförlaget Tranan.

Filmen i detta inlägg saknar textning och biblioteket har inte möjlighet att texta så här långa filmer. Vi har trots det valt att publicera filmen eftersom många som inte kan besöka biblioteket eftersöker filmens innehåll.