Internationell Författarscen Gbg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Lise Tremblay (Kanada)

Publicerat 25 augusti 2017 | Av |

Med ett tiotal böcker bakom sig räknas Lise Tremblay (1957) som en av Quebecs främsta författare. Hon skriver om människorna i Quebec, ofta med fokus på relationerna mellan bönder och jägare i avfolkningsbygd och stadsbor med utbildning, arbete och pengar. Ett förhållande präglat av misstro och ömsesidig exploatering.

I sin senaste och mest personliga bok Huset på St Pauls väg skildrar hon sina föräldrar, bägge traumatiserade som barn och ungdomar. På en tät prosa skriver hon om faderns sista tid på hospice och om sin komplicerade relation till modern, en lysande kvinna med odiagnosticerad personlighetsstörning och en förkvävd intellektuell potential.

I samtal med Mats Kolmisoppi.

I samarbete med Rámus förlag.

Filmen i detta inlägg saknar textning och biblioteket har inte möjlighet att texta så här långa filmer. Vi har trots det valt att publicera filmen eftersom många som inte kan besöka biblioteket eftersöker filmens innehåll.