Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Just nu har vi varandra". Rabén & Sjögren frölag.

Hur lång är tiden egentligen?

Publicerat 22 november 2015 | Av |

För ett litet barn är tiden helt abstrakt. I en ny bilderbok beskrivs hur det kan kännas att vänta på något som man ser fram emot, och vilka tankar som kan födas under den tid man väntar.

Sara Bergmark Elfgren debuterar som bilderboksförfattare med Just nu har vi varandra. Tidigare har Elfgren, tillsammans med Mats Strandberg, bland annat skrivit de mycket populära ungdomsböckerna i Engelsforstrilogin. Nu har hon författat en filosofisk bilderbok som Maria Fröhlich illustrerat. En bok främst riktad för yngre läsare alltså. I boken får vi ta del av allehanda funderingar kring begreppet tid. Hur ska man egentligen beskriva vad tid är? Och varför går den så långsamt ibland och så fort ibland?

Vissa lever bara en kort tid på vår jord. Exempelvis lever en del bin bara en sommar. Men en grönlandsval kan bli tvåhundra år. Vilken skillnad!

För länge sedan fanns det inga klockor som bestämde över våra liv. Hur var det att leva då? På dinosauriernas tid fanns det inga människor, filosoferar berättarjaget, och fortsätter: Hur kommer framtiden att se ut? Kommer vi att kunna flyga runt i rymden och kommer husen att se helt annorlunda ut?

”Tiden går och går och går. Sekunder, minuter, timmar. Dagar, veckor, månader och år.” Alla är vi små när vi föds och sedan blir vi större. Till och med mormor var liten först. Mormor hade först en babykropp och var iklädd sparkdräkt. Sedan blev hon vuxen och kämpade för kvinnors rättigheter. Några år senare fick hon barn och bar sitt barn i ryggsele. Fina illustrationer visar mormor på en lite otraditionell livstrappa, och det lämnas till betraktaren att tolka var mormodern befinner sig just nu.

I början av boken blir vi varse att berättarjaget ska bli tvungen att vänta en hel timme på att något roligt ska hända. Den timmen blir en evighet! Men så kommer äntligen kusinerna. Då blir det kramkalas och de filosofiska funderingarna läggs åt sidan. För denna gång.

Låna bilderboken på Stadsbiblioteket!

Just nu har vi varandra ingår i en av våra bokpåsar för högläsning. Läs mer om projektet läs ♥ högt här!