Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Ashraf från Afrika". Tranan förlag.

Hela världens bilderböcker: Afrikanskt storstadsliv

Publicerat 8 december 2016 | Av |

Ashraf trivs med livet i sin stad. Där är ett myller av människor, bilar och höga hus.

Många av oss förknippar nog i första hand Afrika med lejon, zebror, krokodiler och andra vilda djur. Dessa  djur ser vi på härligt tecknade bilder i början av bilderboken Ashraf från Afrika. Men det är inte på savannen den här berättelsen utspelar sig utan i storstaden. Det är pojken Ashraf som vi ska lära känna. Hans stad ligger längst ner på den stora afrikanska kontinenten.

Ashraf rör sig hemtamt i den hetsiga storstadsmiljön. Genom gränder och över sprickor förflyttar han sig. Fruktförsäljaren sjunger för honom och blomsterförsäljare bjuder ut både liljor och perenner.

Han passerar spännande affärer. I ett av skyltfönstren ser han en pall gjord av en elefantfot. Han möter Afrikas musik i form av trumslagare och dansare. Själv kan han inte låta bli att ryckas med av de härliga tonerna.

Ashraf har en favoritbok som han lånat på biblioteket och i den kan han se det vilda och otämjda Afrika. Fascinerat studerar han bilderna  från ett annat Afrika än det som han möter till vardags. Om och om igen lånar han också om sin favoritbok. Bibliotekarien fru Mackenzie ler mot honom och sätter en ny stämpel i boken.

Ashraf kan inte låta bli att läsa i boken under sin promenad genom stan. Och hemma ligger han på den mjuka mattan, tillsammans med sin loja katt, och bara läser och läser…

Jag blir härligt glad av de färgstarka bilderna och den jordnära berättelsen om en pojke som insett magin i böcker.

Ingrid Mennen och Niki Daly, som båda har sina rötter i Sydafrika, är författare till den fina bilderboken Ashraf från Afrika. Samma ursprung har illustratören, Nicolaas Maritz. Han är också konstnär, poet och musiker.