Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Hela Göteborg – så skapar vi en storstad som håller ihop

Publicerat 11 maj 2017 | Av |

Välkommen till Stadsbyggnadskontorets utställning Hela Göteborg på Stadsbiblioteket, som pågår mellan 18 maj och 1 juni. Här visas det växande Göteborg med filmer, digitala rundturer, virtuella promenader, föredrag, debatter och information.

Göteborg är en stad som växer, snabbt och mycket. Just nu pågår en stor satsning att göra Göteborg till en tätare, skönare, närmare och grönare storstad, en hållbar stad som är öppen för världen. Om detta vill vi berätta i vår utställning på Stadsbiblioteket som pågår 18 maj-1 juni.

Utställningen är lättsam, inspirerande och lite lekfull och syftet är att öka förståelse och kännedom om att Göteborg växer. Besökaren ska få lite mer kunskap om stadens vision för stadsutvecklingen och ha upplevt helheten. Det byggs inte bara här och där: det planeras för framtidens stad.

Utställningen berättar om hur, och varför staden växer, om aktuella och kommande stadsbyggnadsprojekt och att Göteborg växer med eftertanke och omtanke. Det kommer att finnas möjlighet att ta digitala och virtuella promenader i framtidens stad och lyssna till föredrag och debatter om en stad i utveckling.

Förutom en informationsdel i utställningshallen där också digitala verktyg som Min stad, olika 3D-modeller över stadsutvecklingsprojekten i staden finns också på plats, så kommer det att arrangeras olika programpunkter på Trappscenen: föredrag, frågestunder och paneldebatter.

Det kommer även att skapas en utmaning för Göteborg i Minecraft, ”Bygg din drömstad” i samarbete med Stadsbibliotekets ungdomsavdelning Dynamo.

Utställningen invigs kl 12 den 18 maj och är bemannad 11.30-19.00 vardagar, 11.30-16 fre 26 maj och 12-16 helger.

Torsdag 18 maj

Invigning

12.00–12.30 i Utställningshallen

Agneta Hammer, stadsbyggnadsdirektör, Björn Siesjö, stadsarkitekt och Ulf Kamne (MP), kommunalråd.

Pecha kucha om 6 stora stadsutvecklingsprojekt

16.30–17.30 på Trappscenen

Pecha kucha är en presentation som innehåller 20 bilder vilka visas 20 sekunder vardera.

• Centralenområdet. Simon Wallqvist, arkitekt, stadsbyggnadskontoret.
  • Selma stad. Catrine Andersson, kommunikatör, Selma stad.
  • Lindholmen. Eva Tenow, projektledare, stadsbyggnadskontoret.
  • Gamlestaden. Mattias Westblom, projektledare, stadsbyggnadskontoret.
  • Frihamnen. Mia Edström projektledare, stadsbyggnadskontoret.
  • Södra Älvstranden. Åsa Wernersson, projektledare, Älvstranden Utveckling.

Hur vi jobbar med visualisering i stadsplaneringen

17.30–19.30  på Trappscenen

Hur visualiseringsverktyg används i stadsplaneringen.

• Eric Jeanson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret.
  • Min Stad. Robin Nilsson, visualiserare stadsbyggnadskontoret.
  • Minecraft. Demonstration.
  • Minecraft som pedagogiskt verktyg. Felix Gyllenstig Serrao, ”Spelläraren”.
  • Bygg din drömstad. Minecraftutmaning.

Måndag 22 maj

Klimat och grönområden

12.30–13.30 + 16.30–17.30 på Trappscenen

• Så säkrar vi Göteborg mot extremt väder. Ulf Moback, klimatstrateg, stadsbyggnadskontoret.
  • Stadens gröna rum, hur vi jobbar med parker och naturområden i Göteborg. Helena Bjarnegård, stadsträdgårdsmästare.

Tisdag 23 maj

Speed meeting med politiker

16.30–17.30 i Utställningshallen

Få 5 minuters enskilt samtal med en politiker.

Onsdag 24 maj

Hur rör vi oss i staden och hur ska cyklingen öka?

12.30–13.30 på Trappscenen

• Vad görs nu och vad behöver göras framöver för att Göteborg ska bli en attraktiv cykelstad? Malin Månsson, trafikplanerare trafikkontoret.
  • Drive me. Anna Svensson, processledare innovation stadsbyggnadskontoret
  • Linbanan
  • Västlänken
  • Hisingsbron

Måndag 29 maj

Historiska Göteborg

12.30–13.30 + 16.00–17.00 på Trappscenen

• Den gamla staden under dagens Göteborg. Christina Rosén, Karolina Müller och Annie Hansson, Staden Nya Lödöse.
  • 1600-talets Göteborg som film och virtuell verklighet. Berättelsen om arbetet bakom filmen och om hur historien kom till liv. Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret och Tom Wennberg, antikvarie på stadsmuseet
  • Min stad och Göteborg berättar. Robin Nilsson, visualiserare stadsbyggnadskontoret och Håkan Strömberg, museipedagog stadsmuseet.
  • Vad hindrar en tät och blandad stad från att byggas i Göteborg? Lukas Memborn, arkitekt, stadsbyggnadskontoret.

Den jämlika staden

17.00–19.00 på Trappscenen

• Så bygger göteborgarna Jubileumsparken – en plats för alla. Kristoffer Nilsson, processledare stadsbyggnadskontoret.
  • Vilka verktyg har vi för att minska skillnader i livsvillkor? Mariella Petersson, utvecklingsledare socialresursförvaltning
  • Nya arbetssätt för ett socialt hållbart och jämlikt Göteborg. Agneta Hammer, stadsbyggnadsdirektör.
  • Orientera efter samma karta. Ulrika Lundqvist, processledare Jämlikt Göteborg stadsbyggnadskontoret.

Torsdag 1 juni

Avslutning och prisutdelning Minecraftutmaningen ”Bygg din drömstad”

16.30–17.00 på Trappscenen

Paneldebatt: Hur gör vi den gröna och nära storstaden möjlig?

17.00–18.00 på Trappscenen

Paneldebatt om stadsutveckling. Björn Siesjö, stadsarkitekt Gunilla Grahn Hinnfors, ansvarig stadsutvecklingsfrågor, Västsvenska Handelskammaren, Ola Nylander, konstnärlig professor Chalmers, Maria Lejon, Bostad2021, Alvar Palm, Yimby.

Programmet kommer att uppdateras.