Barnböcker, Boktips
Omslag till böckerna Hej hej hej! och Oj oj oj! av Karin Cyrén. Lilla Piratförlaget.

Hej hej hej! Oj oj oj!

Publicerat 22 juni 2021 | Av |

En pekbok med hårda pärmar är perfekt att läsa för och med de allra yngsta barnen. Min dotter på ett år älskar de här färgglada och påhittiga böckerna av Karin Cyrén — det finns ju så mycket att titta på!

Karin Cyrén är illustratör och barnboksförfattare. Hej hej hej! var hennes första pekbok som i år följdes upp med Oj oj oj!

I Hej hej hej! får vi följa med på en barnvagnspromenad mitt i stan, där det finns många att gå förbi och säga “Hej!” till. En gående man, en buss, en motorcykel, ett hunddagis ute på tur och ett gäng löpare som springer ett lopp. Superspännande! Och på varje uppslag finns det mycket mer att upptäcka, många små detaljer som bäddar för en mysig lässtund ihop för förälder och barn.

I Oj oj oj! följer vi istället med till den stora parken. Också där finns det mycket att se — fåglar, blommor, buskar, en snigel, en boll, en grotta, gungor… Lite läskigt blir det allt när mamman kommer bort, var tog hon vägen? Som tur är slutar allting bra till slut.

Jag gillar särskilt att böckerna skildrar stadslivet, som bäddar för igenkänning för alla små barn i staden. Att böckerna rimmar gör att man som högläsare lätt får till en härlig rytm som barnet tycker låter roligt.

Reservera och låna på ditt närmsta bibliotek!