Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Harald Rosenløw Eeg i samtal med Jessica Schiefauer

Publicerat 8 juli 2013 | Av |

Detta samtal filmades, HÄR kan du se det!

Torsdagen den 16 augusti kl 18.00
Lagerhuset / Heurlins plats
Fri entré. Samtalet sker på norska och svenska
.

Under Göteborgs Kulturkalas välkomnar Internationell Författarscen Göteborg en av Norges mest lästa ungdomsförfattare. Harald Rosenløw Eeg är inte bara känd för sina böcker, filmmanus och musik – utan också som en karismatisk scenpersonlighet. Torsdagen den 16 augusti utkommer hans bok Ska bara dö först på svenska. Samma dag möter han Augustpristagaren Jessica Schiefauer i ett författarsamtal.

Harald Rosenløw Eeg debuterade 1995 med Glasskår för vilken han tilldelades Tarjei Vesaas debutantpris. Sedan dess har han skrivit både böcker och filmmanus och är även verksam musiker i duon Subgud. Så här långt har det blivit elva böcker som tilldelats många priser, filmatiserats och översatts till en rad språk. På svenska finns flera böcker utgivna: Bränd, Avig, Yatzy och I tomma luften. Nu är han aktuell med ännu en bok i svensk översättning, Ska bara dö först.

Anjo, Sherpa, Albert, Ida och Bruno ska åka på utflykt med skolan till en moské. Dock har de har sina sikten inställda på egna mål och missar tunnelbanan som klassen ska åka med. De hamnar ett tåg efter de andra och just då sprängs en bomb under jorden, nere i tunnelbanan. De skadas och blir instängda i en raserad tunnelbanevagn. Men är det verkligen en bomb som har sprängts? Finns det fler överlevande? Och, lever de själva eller är de döda? Frågorna är många och ingen får ett absolut svar. Läsarna kan skapa sina egna förklaringar eller låta dörren mot det okända stå och slå. Det där med att ha ett tydligt budskap med sina böcker är heller ingenting Rosenløw Eeg siktar på:

Jeg hater budskap. Jeg skriver en bok fordi jeg tror jeg har en historie å fortelle, ikke et budskap å formidle. Jeg tror veldig få som akkurat har sett en film eller lest en bok starter å fundere på budskapet. Humor, alvor og en god historie, det håper jeg bøkene mine inneholder.

Samtalspartner är författaren Jessica Schiefauer. Hon debuterade 2009 med Om du var jag. Förra året utkom hon med romanen Pojkarna, för vilken hon tilldelades Augustpriset med motiveringen: ”Med vass och avslöjande blick infiltreras Pojklandet. En idéroman som strävar efter att upplösa språkets, växandets och verklighetens gränser. Om kroppen som slagfält och manligheten som drog.”

Presenteras i samarbete med Rum för ung kultur, Kabusa böcker och Göteborgs Kulturkalas.

Filmen i detta inlägg saknar textning och biblioteket har inte möjlighet att texta så här långa filmer. Vi har trots det valt att publicera filmen eftersom många som inte kan besöka biblioteket eftersöker filmens innehåll.