Arrangemang

Göteborgs stadsbiblioteks program 18-24 januari 2016

Publicerat 18 januari 2016 | Av |

Här kommer programmet för vecka 3! Kulturnatta är späckat med musik och annat roligt, men resten av veckan kan du spela japanska brädspel, lära dig mer om Coltrane, gå på bebissång och mycket mer.

MÅNDAG

För unga: Bokcirkel för unga

Måndagar Dynamo läs kl 17

Vi fikar och diskuterar boken Som stjärnor i natten av Jennifer Niven. Låna boken och läs innan träffen. Det är ok att prata så mycket eller så lite man vill. Inga krav! Biblioteket bjuder på smörgås och te. Anmäl dig till dynamo@kultur.goteborg.se

För vuxna: Tysta rop

Måndag Trappscenen kl 18

Natalie Gerami arbetade under två år för ECPAT och WCP med att utbilda andra organisationer, lärare och barn om barnsexhandel.

I Tysta rop skildras fyra barns livsöden. Det handlar om grymheten i den organiserade brottsligheten som riktas mot barn men också om hur deras inre styrka börjar växa och hur de kan få hjälp tack vare människor och organisationer som är beredda att stötta dem.

För vuxna: Ipad för nybörjare 55+

Måndagar plan 2 kl 11–13

Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger eftersom kursen är två måndagar i följd. Delta max en kursomgång under hösten. Föranmälan görs i reception, telefon eller på webben. Vi ses i entrén kl 10.50.

För vuxna: Talboksdrop-in

Måndagar Specialmedia Plan 1 kl 15–17

Vi visar appen Legimus som används för att läsa talböcker på smarta telefoner eller surfplattor. Är du under 18 år krävs målsmans sällskap för att registreras för egen nedladdning.

För vuxna: Lätt svenska

Språkträffar

Måndagar  Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

TISDAG

För barn: Pelle Plutt (9 mån–2 år)

Varje tisdag 1/9–8/12 (även 19/1 och 26/1) kl 10.30
Välkommen in i Tellus för att tillsammans med andra sjunga, ramsa och spela! Sångstunden leds av babysångkonsulent Charlotte Ljung. Boka i kalendariet dagen innan från kl 09. En biljett per bibliotekskort.

För barn: Vicke Vire (2–8 mån)

Varje tisdag 1/9–8/12 (även 19/1 och 26/1) kl 11.30
Kom och sjung, spela och dansa tillsammans med ditt barn! Sångstunden leds av musikpedagog Caroline Hernberger. Boka i kalendariet dagen innan från kl 09. En biljett per bibliotekskort.

För unga: Högläsningsklubben Boka 13–25 år

Tisdag 19/1 Dynamo Game kl 17–18

Vi läser högt ur lättlästa böcker för unga. Vilka böcker vi läser kan du vara med och bestämma. De som vill kan läsa högt ur boken, så pratar vi om vad olika ord och uttryck betyder. Det finns gratis fika! Passar dig som är 13–25 år. Ingen anmälan, det är bara att komma!

Har du frågor? Mejla till dynamo@kultur.goteborg.se

För vuxna: Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Tisdagar plan 1 kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med PressReader och svarar på dina frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

För vuxna: Läxhjälp för gymnasiet och SFI

Tisdagar Plan 2 kl 16.30–19

Vill du ha läxhjälp, behöver information till en uppsats eller bara lite studiero? Plugga hos oss och få hjälp med olika ämnen.

Lättläst bokcirkel

Tisdagar Plan 2 kl 17.30

Vi pratar om boken ”Kafé Två systrar” av Martin Palmqvist. Låna och läs boken innan träffen. Den finns att hämta i disken på plan 2. Anmäl dig till annacarin.elf@kultur.goteborg.se

ONSDAG

För vuxna: Samtal om musik – John Coltrane

Hörsalen kl 18

Sällan har en musiker haft så stor inverkan på en genre som mäster-saxofonisten John Coltrane haft på jazzen. Under 1950-talet och fram till sin död 1967 ritade han om kartan för vad jazz kan vara och hur den kan låta. Välkommen att lyssna på och samtala om John Coltrane. Anmäl dig till: niklas.persson@kultur.goteborg.se

För barn: Läxhjälp (9–12 år)

Varje onsdag 2/9–9/12 (även 20/1 och 27/1) på barnavdelningen kl 16–18
Har du någon läxa som är supersvår? Eller vill du bara bli lite bättre på matte? Vi träffas i Verkstan, det är bara att komma! I samarbete med Röda Korsets Ungdomsförbund.

För vuxna: Seniornet datorhandledning 55+

Onsdagar plan 1 kl 10–11 och 11–12

Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger per termin. Föranmälan görs i reception, telefon eller på webben.

För vuxna: Släktforskning

Onsdagar Plan 2 kl 13–15

Lär dig om bibliotekets databaser och få hjälp att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max fyra gånger under våren. Föranmälan ska göras i reception, telefon eller på webben.  Avboka din plats om du inte kan delta.

I samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

För vuxna: Lätt svenska

Språkträffar

Onsdagar Plan 2 kl 17.30

Träna på att prata och förstå svenska.

Du behöver inte anmäla dig, det är bara att komma.

TORSDAG

För vuxna: Läxhjälp för gymnasiet och SFI

Torsdagar Plan 2 kl 16.30–19

Läxhjälp för gymnasiet och SFI

Torsdagar Plan 2 kl 16.30–19

FREDAG

Kulturnatta

På Kulturnatta händer det så mycket hos oss att det blivit ett eget inlägg som du kan läsa här!

LÖRDAG

För barn: Sagor på svenska (från 3 år)

Ingen förbokning, men begränsat antal platser och biljett hämtas i barnavdelningens disk från kl 14.30 samma dag.

Dockspel med Sofia Löwenmark

Lördag 14/11, 28/11 och 23/1 på barnavdelningen kl 15

SÖNDAG

Brädspelsdag – Tema: japanska spel

Dynamo kl 11-17.30

Kom och fika och spela. Spelföreningen SARZ finns på plats och leder spelandet och lär ut nya brädspel. Passar både den erfarne spelaren och den nyfikne nybörjaren. Tema denna söndag är japanska brädspel.