Stadsbiblioteket Dynamo, Stadsbiblioteket Miini
Årets bibliotek!

Vi blev årets bästa bibliotek, hurra!

Göteborgs Stadsbibliotek utsett till årets bibliotek!

Publicerat 26 september 2013 | Av |

Fackförbundet DIK har utsett Stadsbiblioteket Göteborg till årets bibliotek 2013. Stadsbiblioteket får priset för sitt innovativa sätt att utveckla verksamheten och göra den tillgänglig under stadsbibliotekets stängning för renovering, med sina fyra tillfälligt öppnade nischbibliotek – Miini, Global, Dynamo och 300 kvadrat.

– Vi har fått chansen att vara innovativa och pröva olika sätt att möta göteborgarnas biblioteksbehov i våra nischbibliotek. Att bli Årets bibliotek är en bekräftelse och naturligtvis en ära, säger bibliotekschefen Christina Persson.

Juryns motivering
Stadsbiblioteket i Göteborg har använt stängningsperioden för kreativt nytänkande på ett konstruktivt användarvänligt sätt. Under en period utan egna lokaler har stadsbiblioteket samarbetat med andra aktörer och professioner och lyft ut delar av biblioteksverksamheten i nya miljöer och på så sätt lockat nya besökare. Perioden har även använts för arbetsrotation och kompetensutveckling för att vidareutveckla personalen och öka kunskapen internt om varandras arbete. Läs mer om priset här!

Ladda ned högupplösta bilder
Stadsbiblioteket Miini. Fotograf: Anja Sjögren

För fler bilder mejla lisa.nylen@kultur.goteborg.se