Barnböcker, Boktips
Omslag till Göra barn av Anna Fiske. Natur och Kultur.

Göra barn: så går det till

Publicerat 21 april 2021 | Av |

Vare sig ditt barn redan vet hur det går till eller precis har börjat ställa nyfikna frågor, så är det här en bok som förklarar det mesta!

I fackboken Göra barn av Anna Fiske får man veta hur det där med bebisar går till: från kärlek och barnlängtan till samlag, befruktning, fosterutveckling och förlossning. Och hela tiden poängteras det vilket mirakel det är att bebisar blir till! Och det är det ju.

Det finns ju flera böcker om detta spännande ämne och kommer du från samma generation som jag tänker du nog mest på klassikern Per, Ida och Minimum av Grethe Fagerström och Gunilla Hansson (tyvärr väldigt svår att få tag i nu) som det fnittrades om och bläddrades en hel del i, både på förskola och fritids.

Göra barn är ännu mer oblyg och här finns färgglada och humoristiska illustrationer om det mesta. Tydligt men inte kliniskt. Här behöver man inte gissa vad som händer under täcket eller hur bebisen kommer ut. Tilltalet påminner mig om Pernilla Stalfelts böcker om olika ämnen, som den ständigt populära Bajsboken. Allt är rakt på sak och helt odramatiskt.

Samtidigt är upplägget pedagogiskt, genomtänkt och inkluderande. Här finns homosexualitet, assisterad befruktning, kejsarsnitt och adoption. Så de allra flesta kan läsa boken och prata om just sin väg till livet.

Kort sagt, en bok som kan göra ett ”svårt” samtal till ett roligt samtal!