Arrangemang, Facklitteratur

Författarbesök av Marina Andersson på Stadsbiblioteket Global

Publicerat 16 oktober 2013 | Av |

Tülay blir Marina i det nya landet. En livskris många år senare gör att hon känner sig tvungen att ta tag i det som förträngts och legat i dvala. Lördag den 19 oktober kl. 15 berättar Marina Andersson om sin självbiografi.

Marina Andersson bestämmer sig för att resa tillbaka till det land hon lämnat för många år sedan. Hon letar efter sammanhang och vill knyta ihop pusselbitarna i sitt liv. De bitar som kan få henne att förstå och att gå vidare. För trots ett tryggt liv i Sverige är det något som gnager; något som får henne att vilja ta reda på vilka omständigheter som format hennes liv. Hon reser inte bara tillbaka till Turkiet, där hon föddes, utan också till Schweiz där hon tillbringat sin ungdom.

Farväl välkommen hem beskriver en inre resa. Boken är också en biografi som berättar om människor och händelser som omgivit Marina. Stundtals blir läsaren helt uppslukad av dramatiska händelser där militären i det förra hemlandet gör razzior hos släktingar till Marina.

Det är också gripande att läsa om hur Marina beskriver sitt återseende med Turkiet. Det var trettio år sedan hon senast sov med sina föräldrar på taket till föräldrahemmet. När hon återkommer finns järnsängarna uppställda som förr och hon vandrar upp för trappan för att vila för natten. Marina skriver att hon glömt hur vackert det är på nätterna där hon nu befinner sig.

”Natten är förtrollande. Himlen, månen, stjärnorna känns så mycket närmare här än de gör hemma i Sverige. Jag känner mig som ett med himlen.”

Marina tillägnar boken sin mormor som varit mycket betydelsefull för henne. Men skamkänslorna över att hon lämnat mormodern när hon själv och resten av familjen flyttade till Sverige gör så ont i henne.

Författaren till boken, Marina Andersson, är bosatt i Göteborg och kommer till Stadsbiblioteket Global på lördag den 19 oktober kl. 15 för att berätta om sin bok. Välkommen att ta del av ett fascinerande levnadsöde, återgivet av en kvinna som förhoppningsvis nu hittat hem!

Foto: Linda Asmar