Filmfest i hela Göteborg 29 januari – 8 Februari

Publicerat 28 januari 2016 | Av |

Få saker förknippas med februari i Göteborg så mycket som minusgrader och filmfestival. Ett kärt återseende och en ljuspunkt i vintermörkret.

I år säljer vi dock inga biljetter till filmfestivalen på Stadsbiblioteket. Men film finns det mängder att låna, eller varför inte en skådespelarbiografi.

Årets filmfestivaltablå är som vanligt full av filmer en vill se men ingen hinner med att se alla. Här tipsar vi om tre filmer att lysa upp februarimörkret med.

Årets fokus är Italien

Cykeltjuven regi Vittorio De Sica

Alla regissörers favoritfilm och den som oftast hamnar längst upp när världens bästa film ska koras. (Dock inte enligt den stora filmsidan Imdb.com där 1 592 803 personer alltjämt håller Nyckeln till Frihet som världens bästa film). Ibland ska en lyssna till hantverkarna när det gäller att välja rätt.

Cykeltjuven, som bygger på romanen med samma namn av Luigi Bartolini, tar plats i efterkrigstidens Italien där en fattig småbarnsfar lyckas få ett jobb, enda kruxet är att han behöver en cykel för att utföra det, och cykeln är pantsatt sedan länge. Får du inte en biljett till någon visning på festivalen finns filmen att låna på biblioteket.

Årets Honorary Dragon Award vinnare

Den danska mästarregissören Susanne Bier får Filmfestivalens hederspris och med filmer som Bröder, Efter bröllopet och Hämnden, är det välförtjänt. På filmfestivalen kan du se bland annat se Freud flyttar hemifrån från 1991 och den helt nya In a Better World. Susanne Bier håller också en föreläsning på Pustervik 30 januari.

Årets danska dynamit

Om du nämner sommaren 1994 får många svenskar något dimmigt i blicken och börjar yra om Martin Dahlins språngnickar och Arne Hegerfors sportgrodor. I Danmark finns samma åkomma, dock till ett annat årtal: 1992. Fotbollsguldet i EM 1992 är fortfarande en sådan stor bragd att danskarna har gjort spelfilm av spektaklet. Summer of 92’ heter filmen som har premiär under Göteborgs filmfestival och mycket av den är inspelad i Göteborg.

Den officiella EM-låten 1992 var More than a game med Peter Jöback och Towe Jaarnek . Kom i mästerskapsstämmning inför filmen med en skivan Fotbollsfeber.

Förköpskassor
16-28 jan kan du köpa biljetter här:
Biograf Draken, öppet varje dag 12-19
Macforum i Nordstan, öppet mån-fre 12-18 samt lör-sön 12-16