Barnböcker, Boktips, E-böcker
Genom portalen

Fem tips på temat ”genom portalen”

Publicerat 30 juni 2020 | Av |

Sommarbokens tema i år är Genom Portalen. Böcker som utspelar sig i andra världar är ett populärt tema i barnböcker. Här kommer fem tips på bra böcker med Genom portalen tema. Alla böckerna finns att låna på biblioteket och att läsa som e-bok via appen Libby.

Sagan om ljusbäraren av Ylva Hällen

Läsålder ca 6-9 år

Årets sommarboken ambassadör är Ylva Hällen. I hennes bokserie Ylvania får vi följa den föräldralösa flickan Alba från Göteborg och hennes äventyr när hon ska försöka rädda den magiska världen Ylvania från den onda Master och hans monsterarmé.

Alice i underlandet av Lewis Carrol

Läsålder från ca 8 år

I Lewis Carrols barnbok från 1865 får vi följa Alice färd genom kaninhålet ner till det magiska Underlandet. Här får vi bland annat bekanta oss med den galna hattmakaren, den vita kaninen och drottningen Hjärter dam. Missa inte de fina illustrationerna som är illustrerade av Mumins skapare Tove Jansson.

Arlo Finch i Eldsdalen av John August

Läsålder från ca 10 år

Arlo är nyinflyttad i staden Pine Mountain och redan efter några dagar har han lyckats dra till sig mörka krafter. När Arlo en dag tittar ut genom fönstret uppenbarar sig en flicka. Världen som hon befinner sig i glittrar av silver och guld, men där gömmer sig också någonting farligt.

Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter

Läsålder från ca 10 år

Genom 11 åriga Tigris ögon får vi se hur sorg kan påverka en hel familj. Men genom lite fantasi och magi får vi följa med Tigris till den magiska världen Tusen stjärnors ö. En fin högläsningsbok där läsaren får följa Tigris och pappans svåra sorg men också hur man kan hitta vägar att gå vidare.

Gregor från ovanjord av Suzanne Collins
Läsålder ca 9-12 år

När Gregor ska sitta barnvakt för sin lillasyster Boots försvinner hon genom ett hål i tvättstugan. Gregor följer efter och efter mycket fallande hamnar han till slut i underjord. I den mystiska underjorden håller ett krig på att bryta ut och landets öde vilar helt och hållet i Gregor och Boots händer.

//Lisa Svensson, bibliotekarie på barnavdelningen