Arrangemang, Barnböcker, Serier

Emelie Östergren är aktuell med serieromanen Bortbytingen; en tolkning av Selma Lagerlöfs klassiska berättelse och gästar oss på torsdag. Foto: Kolik Förlag

Fascinerande bildvärldar för stora och små

Publicerat 18 november 2014 | Av |

Den 20 november gästar Emelie Östergren Stadsbiblioteket.Hon är just nu aktuell med serieromanen Bortbytingen; en tolkning av Selma Lagerlöfs klassiska berättelse.

Emelie Östergren är en av de som under rubriken The Tudors & en bortbyting framträder på Stadsbiblioteket den 20 november. De övriga är Hanna Hedlin och Ulf Karl Olov Nilsson. Dessutom uppträder Njurmännen med senmedeltida folkvisor.

Emelie Östergren är född 1982 och utbildad på Konstfack. Hon debuterade 2008. Hennes tecknarstil har beskrivits så här: avantgardistisk, experimentell med inslag av fantastik och surrealism.

Jag läser med skräckblandad förtjusning hennes serie Little boxes, från 2012. I den möter vi Lady Noonan som är en äldre dam med ett ganska kärvt utseende och en bekymrad framtoning. Hon bor i ett hus tillsammans med tolv, till utseendet så gott som, identiskt lika flickor. Det vill säga: i början av boken är antalet flickor tolv, men endast en återstår i slutet av boken. Så vart försvinner då flickorna?

Sanningen är att huset och flickorna hotas av en stor fara, en översvämning. Vatten sipprar in medan lady Noonan försöker lugna flickorna. På olika sätt gör hon också åtgärder för att stoppa det, till färgen, lila vattnet som väller in. Men hon lyckas inte så bra med att ta hand om den katastrof som drabbar huset. Inte heller blir flickorna särskilt lugna av lady Noonans försök att dämpa flickornas ångest inför vattnets framfart.

Bilderboken Hemligheten, skriven av Åsa Lind och illustrerad av Emelie Östergren bjuder på en annan bildvärld. Här är det en förväntansfull familj som väntar på att ett litet barn ska födas så småningom. Föräldraparet myser i soffan medan mammans mage växer. Det äldre syskonet väntar också. Men det är ett dinosauriägg som upptar pojkens tankevärld – snart ska detta ägg kläckas och pojken funderar och funderar….. Bildvärlden är varm och välkomnande i Åsa Linds bilderbok, och här visar Emelie Östergren en annan sida av sin tecknarstil.

Ta chansen och lyssna på Emelie Östergren och de övriga medverkande då de gästar Stadsbiblioteket. Varmt välkomna!

Dag: Torsdag 20 nov
Plats: Trappscenen