Musik

Eviga ögonblick av Martin Nyström. Illustrationer: Jockum Nordström. Fri tanke förlag.

Eviga ögonblick av Martin Nyström

Publicerat 9 april 2016 | Av |

Om tio musikhistoriska språng som öppnar nya vägar till den klassiska musiken. För dig som vill få en intressant introduktion till klassisk musik och samtidigt en djupare förståelse för dess väsen.

När jag gick i mellanstadiet under det glada 90-talet skulle vi en dag ha ett stort prov i musikhistoria. Som instuderingsmaterial fick vi bland annat ett kassettband fullspäckat med musikexempel där vår lärare med monoton röst läste upp verkets titel, kompositör och genre. Det kunde låta så här: ”Johnny B. Goode, Chuck Berry, Rock´n´roll”. Efter presentationen följde musiken nerkokad till två minuter. Detta minne kommer till mig när jag läser och lyssnar på den Göteborgsbaserade musikkritiken Martin Nyströms eminenta bok Eviga ögonblick. Boken har ett lättillgängligt och pedagogiskt anslag och en medföljande cd-skiva med 10 exempel som ringar in några av de mest avgörande förändringarna inom den klassiska musiken.

Inledningsvis ger Nyström en överblick av den klassiska musikens historia, från medeltiden och de första flerstämmiga verken till 2000-talets elektroakustiska kompositioner. Det som framförallt slår mig är vilka helt skilda musikaliska uttryck som ryms inom begreppet klassisk musik. Jag fascineras också av hur musikaliska förändringar genom historien är sammanlänkande med tidens verklighetsuppfattning och samhällsutveckling. Ta exempelvis Wienklassicismen – den sena 1700 talsstilen med mästare som Haydn, Mozart och Beethoven. För dem präglade upplysningstidens humanism och frihetstankar även musikskapandet. Deras musik försöker bland annat återspegla människans komplexa sinnestämningar vilket medförde att tonen i ett och samma stycke kunde innefatta både glädje och sorg samt skifta mellan olika tonarter.

Boken avslutas med en fördjupning av de 10 utvalda musikstyckena på cd-skivan. Här lyckas Nyström med konststycket att fånga några av musikhistoriens avgörande ögonblick mitt i steget, i ett ackordsbyte, i en ny klangfärg eller i en oväntad rytmisk förskjutning. Konstnären Jockum Nordströms humoristiska illustrationer som följer läsaren genom texten är också värda att lyfta fram.

Språket är genomgående inbjudande och engagerat, lyssna bara på denna ljuvliga formulering apropå romantikens idéer om livets förgänglighet: ”Att lyssna på romantikens stora tonsättare är därför som att jumpa på isflak. Precis när man tror att man har fast mark under fötterna ger den vika och man måste hoppa över till nästa flak för att hitta fast grund.”

Med enbart 74 sidor är boken i sig inte särskilt omfångsrik men den rymmer desto mer. Och för dig som vill få en intressant introduktion till klassisk musik och samtidigt en djupare förståelse för dess väsen så har du här ett utmärkt verktyg. För mig är Eviga ögonblick en pärla i årets bokutgivning.