Arrangemang

Detalj från omslaget till Änglafall av Susan Ee. Modernista förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Dynamos bokcirkel för unga

Publicerat 3 december 2015 | Av |

I Susan Ees roman Änglafall är undergången väldigt färsk. Dammet har knappt lagt sig och människorna har ännu inte riktigt hunnit greppa vad det egentligen är som har hänt. Låna boken och kom på bokcirkeln för unga 13–25 år!

Efter undergången letar de överlevande i städerna efter mat samtidigt som de till varje pris försöker att undvika de hänsynslösa gäng som har bildats och som attackerar folk på gatorna. I detta kaos får vi möta Penryn som kämpar för att skydda sin famil som består av den rullstolsburne lillasystern Pige och deras mamma.

Mamman plågas av allvarliga psykiska problem och är oförmögen att ta hand om sina barn. Med Penryn som ledare försöker dom fly genom staden. Men en rad våldsamma och dramatiska händelser gör att familjen splittras och Penryn inser att hon måste alliera sig med fiende för att ha en chans att återse sin lillasyster.

Det är alltså den fiende som står ansvariga för att den moderna världen är slagen i spillror och hela USA ligger i aska. Fienden som på domedagen förmörkade himlen med sina vingar och som attackerade mänskligheten från ovan. Det sägs att den våldsamma Änglahären har sitt högsäte i San Francisco. Men för att ta sig in där och rädda sin lillasyster så måste Penryn ha hjälp. Av en fallen ängel.

På Dynamos bokcirkel för unga pratar vid denna gången om Änglafall av Susan Ee. Vi vrider och vänder lite på innehållet över en kopp te och en smörgås. Det är ok att prata så mycket eller så lite man vill. Inga krav. Biblioteket bjuder på fika.

Hoppas vi ses!
Varma hälsningar