Arrangemang
Detalj från omslaget till Iggy 4-ver av Hanna Gustavsson. Galago förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Dynamos bokcirkel för unga

Publicerat 5 november 2015 | Av |

Iggy 4-ever nominerades till Augustpriset för bästa ungdomsbok 2015 och det är en fin berättelse med mycket igenkänning, vänskap, kärlek och humor. Hjärtligt välkommen att låna boken och kom på bokcirkeln för unga 13-25 år.

År 2013 debuterade Hanna Gustavsson med serieromanen Nattbarn och Iggy 4-ever som släpptes nu 2015 är Gustavssons fristående uppföljare till debutromanen.

I Nattbarn fick vi stifta bekantskap med Ingrid, eller Iggy som hon kallar sig, en trumpen fjortonåring med en sån där typiskt jobbig morsa som träffat en ny man som sitter vid frukostbordet i bara kalsongerna och äter smörgås på ett högst provocerande sätt. Iggy vill helst stänga in sig på sitt rum och bildgoogla på könsorgan eller kanske chatta på internetforum med den där skolfotografen som pratade med henne om hårdrock som om hon var en vuxen, typ en jämlik. Chattandet med skolfotografen tar med Iggy till en natt i ett kollektiv i en Stockholmsförort.

Nattbarn tilldelades 2014 Urhundenpriset för 2013 års bästa originalsvenska seriebok med motiveringen:

”Styrkan i Hanna Gustavssons debutalbum Nattbarn ligger i händelseförloppets undvikande av klichéer och dess lågmälda men förtätade dramatik, samt miljöskildringens detaljrikedom som tar form i ett uttrycksfullt och personligt visuellt berättande. Det slutna rum som tonåringen bygger kring sig själv och världen utanför med sina hot och lockelser tecknas fängslande och övertygande.”

I serieromanen Iggy 4-ever fortsätter berättelsen om Iggys och Julles vänskap, men den har blivit allt mer ansträngd. Kanske på grund av deras isolation från andra vänner, men den kompliceras ytterligare när Iggy och Julle blir kompisar med ett nytt coolt gäng i nian. En rivalitet mellan dem uppstår och bristen på pengar och en trasig smartphone försätter Iggy i en desperat situation.

Den 9 november kl 17.00 ses vi och pratar vi om Iggy 4-ever, vi vrider och vänder lite på innehållet över en kopp te och en smörgås. Det är ok att prata så mycket eller så lite man vill. Inga krav! Biblioteket bjuder på fika.

Hoppas vi ses!
Varma hälsningar